Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Herberekenen kinderalimentatie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sabrina



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 13 jun 2009 18:59    Onderwerp: Herberekenen kinderalimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds ongeveer 6 jaar ben ik gescheiden van de vader van mijn 2 kinderen. Ik ontvang van hem voor de 2 kids ongeveer 280,-- per maand. Nu is zijn financieele situatie flink veranderd, carieere sprongen gemaakt, woonhuis verkocht. hij is ingetrokken bij zijn huidige vriendin. Mijn vraag is dan ook hoe zou ik het beste een herberekening voor de kind.alimentatie kunnen aanvragen? Graag antwoord en tips. Met vriendelijke groet, Sabrina
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26



Leeftijd: 66
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vind je dat nodig dan?
Je hebt het 6 jaar met 280 gedaan, waarom moet je nu méér hebben?
Omdat hij aan zijn toekomst gewerkt heeft?
Werk je zelf ook of heb je een uitkering?
Joey
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad zo dat als de betalende ouder meer gaat verdienen, daar de kinderen van mee mogen profiteren. Voor partneralimentatie geldt dat volgens mij niet.
Ik begrijp de reactie van Joey goed maar dat is geen antwoord op de vraag. Dat kinderen ook beter worden van de verbeterde financiele situatie van één van de ouders lijkt mij terecht. Ik vind het zelf persoonlijk ook jammer dat het meeprofiteren door de kinderen, door je eigen harde werken, via de moeder moet (en dat die dan ook meeprofiteert). Ik zou ook liever zien dat de vader bijvoorbeeld voor het deel dat hij meer is gaan verdienen geld stort op een rekening voor de kinderen dat die er bij kunnen op een bepaalde leeftijd. Mits en maar, tenzij de de moeder nu al moeite heeft de kinderen te geven wat ze nodig hebben enzo. Maar ja......zo is het niet en kan de moeder (want die is toch meestal de ontvangende partij) wel verhoging van alimentatie vragen.

Trouwens Sabrina, als je denkt dat je vraag tot verhoging van de ka de verhoudingen zal verslechteren en je dat ook nog eens ongewenst vindt, dan zou je een dergelijk voorstel kunnen doen. Jij weet dan dat je kinderen (later) niets te kort komen, en de vader heeft er waarschijnlijk ook een beter gevoel bij.

Verdere vraag: De vader heeft nu zijn huis verkocht en heeft waarschijnlijk winst behaald (het verhaal zo lezende). Wat als hij een nieuw huis koopt waar een zwaardere hypotheek op rust, kan dan de alimantatie weer naar beneden? Als het dan meespeelt, werkt het dan twee kanten uit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ruby



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 159


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er als moeder van kinderen en KA ontvangster moeite mee dat moeders altijd maar die vader als soort van bank zien. (en nee de relatie met mijn ex is heel slecht, maar ik gun hem wel een leven) Dat de man een nieuw leven heeft en blijkbaar meer verdient, hoeft de ex of kinderen toch niet mee te profiteren???

Ook de andere kant van de situatie kennen wij. Helaas heeft mijn man zo'n ex die iedere situatie aangrijpt om verhoging (uiteraard met toevoeging) te eisen.

Get a Life!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik heb er moeite mee dat moeders hun kinderen als goudmijntje zien. Maar dat kinderen mee profiteren is toch niet zo erg? Dat zouden ze in een getrouwde situatie toch ook doen. Kinderen hebben niet om een scheiding gevraagd. Dat het wettelijk zo is dat het meeprofiteren (officieel) alleen via de moeder kan, en die dan ook een graantje mee pikt, vind ik ook heel erg. De kinderen gun ik alles (dit zeg ik als financieel onafhankelijke vrouw met partner met kinderen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoogte van de KA wordt primair bepaalt door de behoefte van het kind. De vader dient dit bedrag te betalen voor zover zijn draagkracht dit toelaat.

Als de beperkte draagkracht van de vader bij de vaststelling van de KA het probleem was, dan kan er bij een verbetering van die draagkracht dus om herberekening gevraagd worden.

Als de draagkracht van de vader bij de vaststelling al voldoende was, zal herberekening nu niets extras opleveren. (Tenzij de behoefte toevallig ook is veranderd.)

Er is dus geen sprake van meeprofiteren door moeder en kinderen. Het is alleen zo dat de "bescherming" die vader geniet doordat hij niet méér hoeft te betalen dan zijn draagkracht toelaat, wegvalt zodra zijn draagkracht geen limiterende factor meer is. Dat is heel redelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sabrina



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we duidelijk zijn, het gaat niet om mij. Ik vind het alleen moeilijk, voor de kinderen, om te zien dat papa, zijn vriendin en haar kinderen regelmatig op vakantie gaan. Luxe kleding/ merk kleding dragen. Gezellige uitstapjes maken etc. Terwijl mijn kinderen dit helaas niet kunnen. Ik gun hun niets dan goeds en wil alleen het beste voor hen. De relatie met mijn ex is goed en dat wil ook graag zo houden. Het heeft ook niets te maken met dat ik hem als een bank zou zien oid. Ik gun hem alle goeds en hij mij. Het gaat mij er alleen om hoe ik, redelijk onderbouwd, de alimentatie ten sprake kan brengen.
Is het zo vreemd dat je als moeder alleen het beste wil voor je kind?
Groeten Sabrina
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Sabrina, je weet natuurlijk niet of de uitstapjes en de kleding door de vriendin worden betaald en of zij de merkkleding van haar kinderen bekostigd door de alimentatie van hun vader. Jammer dat de vader van jouw kinderen ze niet meeneemt op die uitstapjes. Is het mogelijk daar op aan te sturen? Wellicht is hij zich van geen 'kwaad' bewust. (mijn vriend en ik nemen zijn kind juist zo veel mogelijk mee op vakantie en allerlei theatervoorstellingen, dat is gezellig voor ons beiden, maar vooral mijn vriend als vader vindt het fijn zijn kind veel bij hem te hebben).

Bona fides: Ik dacht dat het alleen zo was bij partneralimentatie, maar niet bij kinderalimentatie. Dat meen ik ergens gevonden te hebben op een site. Dus kinderen profiteren mee van een betere financiele situatie, maar niet de partner. Ook als de draagkracht geen limiterende factor was. Juist omdat kinderen in een normale gezinsituatie dat ook zouden doen. Het bedrag per kind is ook wel eens heel wat meer dan dat wat Sabrina krijgt terwijl het kind geen dure dingen doet. Algemene sport (voetbal ofzo), geen merkkleding, geen muzieklessen, met de moeder niet naar theater, normaal onderwijs,....... Dat heeft toch te maken met het inkomen van de vader en niet waar de moeder het aan besteed voor het kind?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Bona fides: Ik dacht dat het alleen zo was bij partneralimentatie, maar niet bij kinderalimentatie. Dat meen ik ergens gevonden te hebben op een site. Dus kinderen profiteren mee van een betere financiele situatie, maar niet de partner.

Zowel partner als kinderen "profiteren" mee als de draagkracht de limiterende factor was. Zodra de draagkracht voldoende is, profiteren de ontvangende partner en kinderen niet meer van een verdere toename van de draagkracht van de betalende ex-partner.

Quote:
Het bedrag per kind is ook wel eens heel wat meer dan dat wat Sabrina krijgt terwijl het kind geen dure dingen doet.

Het is heel goed mogelijk dat bij Sabrina de draagkracht de limiterende factor was. Dan is het nu dus zinvol om de KA opnieuw vast te laten stellen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Dus kinderen profiteren mee van een betere financiele situatie, maar niet de partner. Ook als de draagkracht geen limiterende factor was.

Hmm, misschien heb je toch gelijk. In Hof Den Haag 28 januari 2009, LJN BH4118 vind ik:
Hof schreef:
11. De moeder stelt, op grond van een door haar opgestelde begroting, de kosten van de minderjarigen per de datum indiening verzoekschrift op € 550,- per maand, per kind, evenwel zonder deze kosten met bewijsstukken te onderbouwen, zodat het hof voor de bepaling daarvan zal aansluiten bij de tabel ‘Eigen aandeel kosten van kinderen’. Ten tijde van het uiteengaan van partijen werkte de moeder niet en had de vader een netto besteedbaar inkomen, naar hij stelt van ongeveer fl. 6.032,00 (€ 2.737,00). Voor het geval het inkomen van een ouder het voormalige gezinsinkomen overschrijdt, is het hogere inkomen maatstaf voor de bepaling van de kosten van de kinderen. Hoewel de vader heeft gesteld dat zijn inkomen thans nog ongeveer hetzelfde is als ten tijde van de echtscheiding, heeft hij in eerst aanleg en in hoger beroep geen enkel financieel gegeven aan zijn zijde onderbouwd met verificatoire bescheiden. De moeder gaat in haar brief van 1 februari 2007 aan de vader uit van een netto inkomen van laatstgenoemde van € 3.500,- per maand. De vader heeft ter terechtzitting in eerste aanleg gesteld dat zijn inkomen fluctueert tussen de € 120.000,- en € 130.000,- (naar het hof begrijpt:) bruto per jaar en hij is daar in hoger beroep niet op teruggekomen. Het hof zal om die reden uitgaan van een netto besteedbaar maandinkomen van de man van ten minste € 5.000,-. De kosten van de minderjarigen bedragen in dat geval op grond van genoemde tabel, € 550 per maand per kind.

De vetgedrukte zin is niet alleen een stelling van de moeder, maar lijkt ook door het Hof te worden onderschreven. Een verbetering van het inkomen van de betalende vader lijkt dus mee te tellen bij het bepalen van de behoefte van het kind (en natuurlijk ook bij het bepalen van de draagkracht).

Wel is het volgens mij zo dat die behoefte niet (tot in het oneindige) mee blijft stijgen met het stijgen van het inkomen van de betalende vader. Bij partneralimentatie is dat volgens mij juist weer wel het geval (maar dan alleen op basis van het inkomen op het moment van de echtscheiding).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26



Leeftijd: 66
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sabrina,

Als je zo goed overweg kunt met je ex, waarom probeer je dit dan niet met hem op te pakken. Een procedure kost ook weer klauwen vol met geld en aangezien het hier (weer) om geld gaat zou jij toch ook niet willen die euri's sowieso al niet naar je kinderen gaan.
Een paar dingen begrijp ik nog niet helemaal goed en daar had ik ook nog geen antwoord op.
Werk je zelf ook of heb je een uitkering?
Dat huis, was dit jullie gezamenlijk huis uit het huwelijk?
krijg jij ook partneralimentatie?
Heb je wel een goed inzicht in ZIJN financiële situatie?
Nu je ex met zijn nieuwe vriendin samen is gaan wonen en die heeft ook kinderen lees ik (neem aan uit háár vorig huwelijk) dan zal die nieuwe vriendin vast ook kinderalimetnatie krijgen en/of misschien werkt ze wel.
Moeilijk te zeggen zo of het wel terecht is het niet eerlijk te vinden dat deze kinderen mee op stap gaan en leuke dingen doen.
Kan begrijpen dat jij het niet leuk vind dat jouw (maar ook zijn) kinderen dit niet hebben, maar dat is inherent aan de nieuwe gezinssituatie.
Je mag toch ook niet verwachten van zijn nieuwe vriendin dat zij minder met haar kinderen doet dan jij, omdat zij in een andere (betere?)gezinssituatie zit?

Volgens mij heb je dat in "gewone" gezinnen ook, daar kan de een ook meer dan de ander.
Als je daar moeite mee hebt (de kinderen ook???) dat mis ik jouw activiteit om daar verandering in aan te brengen.
Ik lees alleen dat je het nodig vind na te gaan hoe je meer kinderalimentatie kan krijgen en dat onder het mom van "voor de kinderen".
Krijg hier een naar smaakje van in mijn mond...

Joey
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de draagkracht inderdaad de grens aangaf, kán een verzoek tot wijziging van de kinderalimentatie i.v.m. gewijzigde omstandigheden aan de zijde van de alimentatieplichtige uitkomst bieden, zoals bona al aangeeft. De vraag is natuurlijk altijd of er nou echt veel winst te boeken is of dat zo'n zaak vooral veel 'gedoe' oplevert. Dan verdient het aanbeveling eerst te proberen te achterhalen of de ex echt meer draagkracht heeft. Wellicht valt er in goed overleg een nieuwe berekening te maken?

@Joey: een procedure hoeft niet per definitie veel te kosten natuurlijk, als de moeder voor een toevoeging in aanmerking komt.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26



Leeftijd: 66
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Joey: een procedure hoeft niet per definitie veel te kosten natuurlijk, als de moeder voor een toevoeging in aanmerking komt.

Sabrina geeft daar geen duidelijkheid over (werkt ze heeft ze een uitkering?) en of ze partneralimentatie krijgt, hoe ze gescheiden zijn ivm dat huis etc.
Heeft ze een uitkering dan komt ze geheid in aanmerking voor een toevoeging en dan kost het haar idd niet veel.
MAAR IS HET DAN REËEL OM HAAR EX GELD UIT ZIJN ZAKKEN TE KLOPPEN?
Deze komt vast NIET in aanmerking voor een toevoeging, dus dat gaat hem enkele duizenden euri's kosten, die hij beter aan zij kinderen kan besteden.
Vandaar de rare smaak in mijn mond..... "in het belang van de kinderen"....
Als je een "goede verstandhouding" zoals ze schrijft in de goot wil gooien dan moet je dát vooral doen.
Heeft ze een uitkering dat kan ze haar ex zonder enige moeite voor allerhande stommiteiten een procedure aanspannen (geloof me!), kost haar niks, haar ex gaat er financieel en emotioneel aan kapot.
Is zó mogelijk in Nederland.
Is dit dan "in het belang van de kinderen"?
Dacht het niet.

Joey
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ruby



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 159


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zo jammer dat ouders niet ouders blijven en dan na een scheiding ineens via advocaten willen communiceren. Er is altijd een partij die het handen vol geld kost en dat is dus niet in het belang van de kinderen.

Hier ook zo een ex. Toen de kinderen hier woonden betaalde ze geen eur want dat vonden wij niet nodig, er was goed contact. Nu wonen ze daar en wordt er via advocaten gepraat en komen de kinderen niet meer. Wij zijn al 5000 lichter en mevrouw??? Die procedeert op toevoeging en wil het onderste uit de kan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruby schreef:
Het is zo jammer dat ouders niet ouders blijven en dan na een scheiding ineens via advocaten willen communiceren. Er is altijd een partij die het handen vol geld kost en dat is dus niet in het belang van de kinderen.


Het zijn niet de ouders, maar het mijns inziens misbruikmakende advocatengilde (op een hele enkele na dan) en de rechterlijke macht, en niet in de laatste plaats, onze politici die de ouders deze kant op drijven (als ware veedrijvers).
Immers, als je alimentatie wil herzien via een mediator en het wordt niet bekrachtigd door de rechter, dan kan het LBIO er niks mee (zo ik begrijp).

Trouwens wel "grappig", als het over herbereken van alimentatie gaat roepen alle moderators en zelfbenoemde deskundigen in het familierecht: "laat een advocaat een draagkracht berekening maken". Wie weet wat het gemiddelde cijfer van juristen voor wiskunde was (om over logica maar te zwijgen), weet dat je dan bijna altijd aan het verkeerde adres bent!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds