Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Agresieve hond bijt onze kat en hond; kat dood: wat nu?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jversloot



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2009 12:49    Onderwerp: Agresieve hond bijt onze kat en hond; kat dood: wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Afgelope maandag is onze kat doodgebeten door een loslopende hond bij ons in de poort. Na de politie gesproken te hebben blijken ze zeer weinig te kunnen doen als de hond niet opgejut was. Dat was ook niet het geval.

Nu is vanmiddag onze hond door dezelfde hond tot bloedens toe gebeten.
Het baasje is op de hoogte dat onze kat de avond niet heeft overleeft maar van haar hebben we spijtig genoeg niks te horen gekregen.

Mijn vraag is dan ook: Wat kunnen we hier tegen doen.

Mvg J Versloot
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2009 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het baasje is aansprakelijk voor de (financiële) schade. Daarbij maakt het niet uit of zij er iets aan kon doen of niet.

Of tegen deze mogelijk nogal agressief aangelegde hond kan worden opgetreden weet ik niet. Het lijkt mij vreemd als dat niet zou kunnen, maar ik zou niet weten op basis van welke wet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2009 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegen elke agressieve hond kan worden opgetreden: http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1640333&_dad=portal&_schema=PORTAL&p_news_item_id=23914
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2009 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het persbericht noemt het Wetboek van Strafrecht en art. 172 Gemeentewet.

Het Wetboek van Strafrecht is alleen bruikbaar als het baasje zelf strafbaar handelt. Dat kan op een gegeven moment natuurlijk het geval zijn, als het baasje zelf moet beseffen dat de hond een gevaar vormt, maar het verbaast me niet dat de politie zich in een geval als hier afzijdig houdt.

Art. 172 Gemeentewet:
Quote:
1. De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde.
2. De burgemeester is bevoegd overtredingen van wettelijke voorschriften die betrekking hebben op de openbare orde, te beletten of te beëindigen. Hij bedient zich daarbij van de onder zijn gezag staande politie.
3. De burgemeester is bevoegd bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, de bevelen te geven die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde.

Biedt dit echt ruimte om op te treden tegen deze hond? Dan zou de burgemeester op basis van dit artikel ook een agressief aangelegde buurman kunnen opsluiten, wat mij onwaarschijnlijk lijkt.

Niet dat de RAD veel had uitgehaald, want die zag alleen op pitbull-achtigen. Dus een nieuw probleem is dit niet, en misschien is art. 172 Gemeentewet inderdaad de oplossing, maar erg helder is de situatie voor mij niet.

edit: ik zag over het hoofd dat ook wordt gewezen op de gemeentelijke APV's. Die bevatten inderdaad een bepaling over gevaarlijke honden op basis waarvan bijv. een muilkorfgebod kan worden opgelegd. Jversloot zou zich dus tot de gemeente kunnen wenden met een verzoek om tegen deze hond maatregelen te nemen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 7:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is wel belamgrijk de totale situatie te beoordelen:

a. loslopende kat is door loslopende hond gedood
b. zelfde (loslopende?) hond valt (loslopende?) hond aan.

Als iedereen de huisdieren los laat lopen, dan ontstaat er een dierenrijk, waar de sterkste overheerst. Het ligt namelijk niet aan de dieren, die handelen instinktmatig en niet volgens wettelijke regels. Eigenaren dienen de dieren volgens de wettelijke regels te houden en op te voeden.

Het lijkt mij in dit geval beter eerst inzicht te krijgen in de totale situatie, dan daarna naar de wettelijke richtlijnen te kijken. Schade die voortvloeit uit de gevolgen van de handelingen van de eigenaars zijn wel te verhalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jversloot



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Het is wel belamgrijk de totale situatie te beoordelen:

a. loslopende kat is door loslopende hond gedood
b. zelfde (loslopende?) hond valt (loslopende?) hond aan.

Als iedereen de huisdieren los laat lopen, dan ontstaat er een dierenrijk, waar de sterkste overheerst. Het ligt namelijk niet aan de dieren, die handelen instinktmatig en niet volgens wettelijke regels. Eigenaren dienen de dieren volgens de wettelijke regels te houden en op te voeden.

Het lijkt mij in dit geval beter eerst inzicht te krijgen in de totale situatie, dan daarna naar de wettelijke richtlijnen te kijken. Schade die voortvloeit uit de gevolgen van de handelingen van de eigenaars zijn wel te verhalen.


A: de kat liep los ja.
B: onze hond was aangelijnd en de andere hond liep los

Bedankt voor alle reacties btw TOP
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Bona fides al aangaf, is de bezitter van de hond aansprakelijk. Dat de hond en de kat beiden losliepen zonder baasjes doet hieraan niet af.

Of er tegen de hondenbezitter kan worden opgetreden door de gemeente is een andere vraag. Aan hetgeen geopperd is wil ik nog toevoegen een verwijzing naar de Algemene plaatselijke verordening, waar vaak iets in staat over loslopende en /of gevaarlijke honden. Het college is in dergelijke gevallen bevoegd een hond als gevaarlijk aan te wijzen middels een aanwijzingsbesluit als daartoe aanleiding is. Na zo'n besluit mag de hond dan niet meer loslopen of moet hij verplicht gemuilkorfd worden.
Je zou dus:
1. Na kunnen gaan of in de APV van jouw gemeente ook iets dergelijks is geregeld,
2. Zo ja, het college verzoeken om een dergelijk besluit te nemen zodat de hond niet meer los mag lopen of verplicht gemuilkorfd moet worden.

EDIT: ik zie dat bonafides in zijn edit ook al verwijst naar de APV van de betreffende gemeente.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds