Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 15:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurder betaalt niet
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 18:36    Onderwerp: huurder betaalt niet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nu al in korte tijd enkele malen het verhaal gehoord van mensen die een huis hebben geerfd en dit huis verhuren.
De huurder betaalt vervolgens maanden (een maand of 6) niet. Ze staan machteloos.

HOe zit de huurbescherming in elkaar? Wat kun je als verhuurder doen als je huurder niet betaalt?
Mag je ze er als huurder op den duur zelf uitgooien (zo ja, na hoeveel achterstand) of moet dit via een rechter?

Ik ben aan het bedenken wat ik zou doen als ik in zo'n situatie kom. De sloten vervangen bijvoorbeeld. Dan kan de huurder, die toch al niet betaalde er niet meer in. Wat kan je dan ten laste worden gelegd, en wat zou mij dat kosten? (want ik voel wel een beetje aan dat dat ook niet mag).

Als ik deze situaties zo hoor, dan vraag ik me bijna af waarom iemand uberhaupt nog huur zou betalen. Het duurt al maanden en zelfs met hulp van een advocaat schiet het niet op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 19:45    Onderwerp: Re: huurder betaalt niet Reageer met quote Naar onder Naar boven

wendys schreef:
HOe zit de huurbescherming in elkaar?

Als je een woning huurt, heb je (bijna altijd) huurbescherming. Wat huurbescherming inhoudt kun je op allerlei websites vinden.

Quote:
Wat kun je als verhuurder doen als je huurder niet betaalt?
Mag je ze er als huurder op den duur zelf uitgooien (zo ja, na hoeveel achterstand) of moet dit via een rechter?

Als de huurder niet betaalt kan de verhuurder via de rechter de huurovereenkomst ontbinden. De verhuurder kan daarbij ook ontruiming vorderen. Heeft de rechtbank eenmaal ontruiming bevolen, dan de gerechtsdeurwaarder eventueel met de hulp van de politie de woning ontruimen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
..., na hoeveel achterstand) of moet dit via een rechter?


Ik dacht dat de verhuurder na 2 maanden huurachterstand de rechter kan verzoeken de huurovereenkomst te ontbinden. Informeer even bij een advocaat.

De betalingsverplichting blijft bestaan. De huurder heeft dus een schuld bij de verhuurder.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides; nu ik je antwoord lees, zie ik dat mijn vraag wat algemeen was terwijl ik specifieker had moeten zijn. Hoe huurbescherming in elkaar zit, had ik inderdaad gevonden op sites van oa VROM en postbus 51. Het is goed te weten dat een huurder bescherming geniet en niet is overgeleverd aan allerlei grillen van de verhuurder.
Ik was vooral op zoek naar hoe lang een betalingsachterstand mag oplopen. Dat kon ik nergens vinden. De sites zijn vooral gericht op rechten van huurders en wat minder op de rechten van (particuliere) verhuurders. Dankzij het antwoord van jou en Jetkroket weet ik dit nu.

Gedoe zeg, dat je via een rechter moet (nou ja, dat maakt ons land ook beschaafd). Hoe lang zou zo'n procedure in beslag nemen? Is dat in een paar weken gepiept? (ik ben altijd ver weg kunnen blijven van rechtszaken dus ik heb geen idee. >>Nu dwaal ik af: ik vind deze site razendinteressant en raak verslaafd aan het lezen van deze forums/fora).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hoe lang zou zo'n procedure in beslag nemen? Is dat in een paar weken gepiept?


Zal in kort geding gaan. Zo gepiept.

De kosten die je maakt én gaat maken zijn mogelijk te verhalen op de huurder. Overleg ook hier even over met de advocaat. Neem het huurcontract en schriftelijke bewijzen van aanmaningen mee.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wendys schreef:
Ik was vooral op zoek naar hoe lang een betalingsachterstand mag oplopen.

Een concrete termijn is niet in de wet vastgelegd. Het zal neerkomen op de omstandigheden van het geval en hoe de belangen van verhuurder en huurder tegen elkaar opwegen. Een nieuwe huurder die de eerste 2 maanden al niet betaalt zal eerder kunnen worden uitgezet dan een huurder die al 10 jaar trouw zijn huur betaalt en plots door persoonlijk leed getroffen tijdelijk niet tot betaling in staat is.

Een huurder die wordt uitgezet zal nog steeds de huur moeten betalen over de maanden dat hij de woning heeft gehuurd, en die betaling kun je ook via de rechter afdwingen.

edit: Embarassed
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op ma 06 apr 2009 11:30, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
wendys schreef:
Ik was vooral op zoek naar hoe lang een betalingsachterstand mag oplopen.

Een concrete termijn is niet in de wet vastgelegd. Het zal neerkomen op de omstandigheden van het geval en hoe de belangen van verhuurder en huurder tegen elkaar opwegen. Een nieuwe huurder die de eerste 2 maanden al niet betaald zal eerder kunnen worden uitgezet dan een huurder die al 10 jaar trouw zijn huur betaald en plots door persoonlijk leed getroffen tijdelijk niet tot betaling in staat is.

Een huurder die wordt uitgezet zal nog steeds de huur moeten betalen over de maanden dat hij de woning heeft gehuurd, en die betaling kun je ook via de rechter afdwingen.

In het algemeen is drie maanden achterstand reden genoeg voor de kantonrechter om de ontbinding uit te spreken; uiteraard kunnen de bijzondere omstandigheden van het geval dit anders maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: do 09 apr 2009 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank allen voor jullie bijdrage. In beide gevallen zaten de huurders er kort in. De ene nog geen half jaar en weet niet hoe lang hij wel heeft betaald.
Bij de ander weet ik niet hoe lang, maar geen jaaaaren, misschien 1 of 2 jaar. Bij deze schijnen er drugsproblemen mee te spelen.
De twee verschillende verhuurders hebben wel een advocaat ingeschakeld. Toch ettert het bij beiden voort. Geen sprake van 'zo gepiept'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds