Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Specificatie huurcontract
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tr81f



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 23:23    Onderwerp: Specificatie huurcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ik hoop dat (iemand van) u mij kan helpen.

Ik heb een verschil van mening met de makelaar van wie ik in Amsterdam een woonboot huur.

In het door ons ondertekende huurcontract staat dat er bij de eerste huurbetaling €850 extra als borg moet worden betaald. Tot zover zijn we het eens.

De makelaar beweert echter dat er nog een makelaars-honorarium van €850 moet worden betaald, en dat dit ook (mondeling) is afgesproken. 1: dit is nooit afgesproken, niet mondeling en niet schriftelijk. 2: dat makelaars-honorarium staat ook niet in het contract.

Mijn vraag is: sta ik in mijn recht door te weigeren dit honorarium te betalen? Los van dat het ontzettend stom van hem is dit niet in het contract te specificeren, ga ik geen bedragen betalen die we niet schriftelijk hebben afgesproken.

En wat als hij een incasso-bureau inzet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 9:59    Onderwerp: Re: Specificatie huurcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

tr81f schreef:
De makelaar beweert echter dat er nog een makelaars-honorarium van €850 moet worden betaald, en dat dit ook (mondeling) is afgesproken. 1: dit is nooit afgesproken, niet mondeling en niet schriftelijk. 2: dat makelaars-honorarium staat ook niet in het contract.

Mijn vraag is: sta ik in mijn recht door te weigeren dit honorarium te betalen? Los van dat het ontzettend stom van hem is dit niet in het contract te specificeren, ga ik geen bedragen betalen die we niet schriftelijk hebben afgesproken.

En wat als hij een incasso-bureau inzet?

Als er inderdaad mondeling is afgesproken dat dit dient te geschieden, dan moet het bedrag uiteraard betaald worden. De makelaar zal deze afspraak - zo nodig - dienen te bewijzen; dus stel dat er een incassobureau komt en je weet zeker dat die afspraak níet is gemaakt, dan zou ik het lekker op een zitting laten aankomen (waarschijnlijk zullen ze daarvóór zelf wel eieren voor hun geld kiezen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tr81f



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Het is niet mondeling afgesproken. Hij heeft het wel gemeld, waarop wij hebben gezegd dat we dit nogal veel vonden. Vervolgens is er niet meer over gesproken en stond het ook niet in het contract. Tijdens het ondertekenen van het contract is er ook niets over gezegd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pas wel op dat er in het huurcontract niet één of andere algemene voorwaarde van toepassing wordt verklaard waarin vermeld staat dat de makelaar één maand huur als commissie ontvangt.

Als dat niet het geval is, ben ik geneigd om te zeggen: lekker achterover leunen, en tegen het incassobureau (als dat ten tonele verschijnt) zeggen: breng maar een dagvaarding uit. Vervolgens bij de kantonrechter schriftelijk verweer voeren, waarin je met bewijs (de overeenkomst) staaft dat een dergelijke afspraak nooit is gemaakt, en dat als de makelaar van mening is dat het wel zo is, hij daarvan bewijs zal moeten leveren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tr81f



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nu dat er in het contract staat dat 'algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte' deel uitmaken van de overeenkomst. Gevolgd door de opmerking dat deze bepalingen bij beide partijen bekend zijn. Dit is niet het geval. Ik heb ze nooit gezien, of ben er niet over ingelicht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de makelaar zich ingespannen? Heeft hij je bijvoorbeeld de stad rondgereden om verschillende apartementen en/of woonboten te bezichtigen? Of heb je gereageerd op een advertentie op zijn website voor precies die woonboot?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tr81f



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben via de website gereageerd. Hij heeft mijn vriendin in zijn auto van het station opgehaald toen zij voor het eerst kwam kijken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds