Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verhuizing van één ouder met kind uit huidige woonplaats
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 12:10    Onderwerp: verhuizing van één ouder met kind uit huidige woonplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo lezers,

Mag de ouder waar het kind woont verhuizen en daarbij het kind meenemen?

De situatie is als volgt: Uit een huwelijk is een kind geboren. Na de scheiding hebben vader en moeder hebben beiden ouderlijk gezag (of hoe dat juridisch ook moge heten). Het kind blijft na de scheiding bij de moeder wonen en het kind heeft een bezoekregeling met de vader. De band tussen het kind en beide ouders is bijzonder goed. Vader en moeder onderling hebben een zakelijk contact.
Inmiddels is het kind 14 jaar.

De moeder wil graag na de middelbare opleiding van het kind (het zal dan 15 jaar zijn) verhuizen naar een ander deel van het land. De vader heeft hiertegen bezwaren. Namelijk dat hij verder verwijderd is van zijn kind en het dan ook erg zal missen. De persoonlijke gevoelens zullen juridisch vast niet van belang zijn, maar ik wil ze toch schetsen. De vader denkt dat zijn contact met het kind zich slechts tot een enkele zondagmiddag zal beperken. De reistijd is namelijk niet gering. Immers, het kind vindt daar een nieuwe vrienden, zal een vriendinnetje krijgen, zal uit willen gaan, zal daar op zaterdagmiddag gaan sporten.
Nu is het zo dat de vader (ook de moeder hoor) het kind op zaterdag aanmoedigt bij zijn sportactiviteiten en ondernemen ze regelmatig leuke dingen samen. Ook wel eens door de week.

Het kind heeft het in de huidige woonplaats goed naar zijn zin. Vindt zijn sportclub de leukste die er is, heeft vrienden, en zit goed in zijn vel. Hij heeft geen enkele band met iets of iemand in het beoogde dorp.

De reden van de verhuizing is niet geheel duidelijk. De moeder wil in een vrijstaand huis wonen, het schijnt dat de tweedegraads familie van de vriend van de moeder daar woont. Zowel de moeder als haar vriend hebben momenteel een baan in de huidige woonplaats, deze staat niet op het spel. Ze hebben beiden nog geen baan in het beoogde gebied. Ook geen woning trouwens.

Het kind zal geen van beide ouders afvallen. Hij zal dus vaag blijven. De vader wil aan de ene kant zijn kind niet in deze loyaliteitsspagaat brengen, maar hij wil anderzijds ook het contact met zijn kind niet minderen. Uiteraard is hij zich er van bewust dat op een bepaald moment kinderen zich altijd los maken van de ouders.

De houding van de moeder is in sommige gevallen meweerkend geweest, in andere gevallen was de houding 'ik heb met jou niks te maken en ik ben jou geen verantwoording schuldig'. Daar is dus geen pijl op te trekken.
In dit stadium is er nog niets concreet, maar je kunt er maar beter op tijd bij zijn. Ze heeft het overigens wel al met het kind besproken.

Kortom: De vader wil niet dat zijn kind naar het andere eind van Nederland verhuist.
Kan hij hier iets tegen doen, zo ja, wat zijn de beste stappen. Is het slim nu al zijn bezwaren kenbaar te maken nu er nog niets concreet is? of juist wel?

Ben benieuwd en dank voor de reacties


Laatst aangepast door ouwe sloeber op di 03 mrt 2009 15:35, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lesleytje.



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 34


BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is vrij rottige situatie.

De ouders hebben op dit moment inderdaad gezamenlijk ouderlijk gezag. Dit geschiedt op grond van art. 1:251 lid 1 BW van rechtswege bij gehuwde ouders. Gezag brengt met zich mee dat beide o.a. het recht hebben om de verblijfplaats van het kind te bepalen en het recht hebben op contact. Daar zit naar mijn gevoel het probleem hem dan ook. De ouders hebben immers het gezamenlijk ouderlijk gezag en hebben dan ook beide het recht de verblijfplaats van het kind te bepalen.

Na de echtscheiding kan het voorkomen dat er eenhoofdig gezag ontstaan. Dit geschiedt op grond van art. 1:251 lid 2 BW en dit geschiedt door uitspraak van de rechter. Eenhoofdig gezag wordt geloof ik niet vaak toegekend echter. De hoofdregel is immers dat gezamenlijk ouderlijk gezag blijft bestaan. In HR 10 september 1999, NJ 2000, 20 is een richtsnoer gegeven met betrekking tot eenhoofdig gezien. Dit is slechts indien (a) er ernstige communicatieproblemen zijn (b) waardoor er een onaanvaardbaar risico voor de kinderen ontstaat bij voortzetting van het gezamenlijk ouderlijk gezag en (c) niet te verwachten valt dat daarin binnen afzienbare tijd voldoende verandering zal komen. Bovenstaande is echter niet het geval in casu. Ik zie trouwens ook geen reden om een eenhoofdig gezag aan te vechten. In casu wordt immers aangegeven dat ouders een zakelijke relatie hebben en het kind het met beide goed kan vinden. Eenhoofdig gezag zou de relatie tussen ouders en kind en ouders onderling hevig verstoren mijn inziens.

Het enige wat ik dan zo snel kan bedenken, is art. 1:253a BW.

Quote:
Ingeval van gezamenlijke gezagsuitoefening kunnen geschillen tussen de ouders hieromtrent op verzoek van beiden of een van hen aan de rechtbank worden voorgelegd. Deze beproeft, alvorens te beslissen, een vergelijk tussen de ouders. De rechtbank neemt een zodanige beslissing als haar in het belang van het kind wenselijk voorkomt.


Op 1 maart 2009 jl. is echter de Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding in werking getreden als ik mij niet vergis. Dit wet brengt wat wijzigingen aan in het gezagsrecht en deze wet geeft ook nadere specificaties met betrekking tot het geschillenbeslechtingsartikel hierboven. (Art. 1:253a BW). Ik heb deze wet echter nog niet onder ogen gezien, dus verdere informatie kan ik tot dusver niet geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Zeemeeuw



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 84


BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 17:47    Onderwerp: gezag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gedeeld gezag houdt in, dat je je over alle belangrijke zaken (schoolkeuze, medische behandelingen maar misschien ook deze verhuizing) als ouders zou moeten overleggen met elkaar. Over haar eigen leven is de moeder geen verantwoording schuldig, maar wat dat van het kind betreft wel degelijk tot op zekere hoogte.
Mocht het tot een procedure komen, zou het kind zonder ouders door de RC gehoord worden, want hij is ouder dan 11. Dan zou hij zijn eigen wensen kenbaar kunnen maken. Nu wil ik niet een procedure aan bevelen, wordt niemand beter van in deze situatie.

Ik denk wel dat het op grond van het bovenstaande van belang is om de bezwaren van de vader kenbaar te maken en zo mogelijk samen of nog liever met zijn 3-en, dus met het kind, rond de tafel te gaan. Het bijzijn van een mediator kan verhelderend werken, dan schieten betrokkenen misschien minder snel in onwenselijke (oude) communicatiepatronen. Het is te hopen dat zo de wensen van het kind ook boven tafel kunnen komen, zonder dat hij zich naar 1 van de ouders al te schuldig hoeft te voelen. Ik zou me hier een situatie kunnen voorstellen, waarin het kind evt. bij zijn vader in de buurt van zijn oude omgeving zou willen blijven.

Er is recent een uitspraak geweest waar de moeder zonder overleg met een minderjarig kind (of meerdere?) zonder aankondiging ver weg verhuisde. Dat werd door de RB teruggedraaid. Ik zal later proberen een verwijzing naar die uitspraak te posten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In zo'n geval waarin een van de ouders wil gaan verhuizen zonder dat daar moverende redenen voor zijn kan de rechter zoals zeemeeuw dat stelt hier een stekje voor steken.

In de onderstaande uitspraak tref je een aantal voorbeelden aan van weigeringen maar ook van goedkeuringen plus daarnaast nog een hele bespreking van factoren.

http://jure.nl/bc5901

In dit geval lijkt mij een weigering het meest voor de hand liggend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank allen voor de reactie.
De uitspraken zijn heel interessant. Ik heb ze nog niet allemaal gelezen, maar wel al veel!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Para legal



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry, even een oude zaak boven halen, daar het onderwerp "wel of niet verhuizen" nog steeds veel vragen oplevert.

In deze specifieke situatie lijkt het mij redelijk om het kind te horen via mediation. Het lijkt mij oud genoeg om zelf een beslissing te maken of het wil verhuizen of niet. Natuurlijk is het de vraag of je je kind wilt dwingen om in deze situatie een keuze te maken. Zou de moeder nog 3 jaar kunnen wachten met verhuizen tot het kind 18 is als het kind ècht bij moeder wil blijven, maar ook ècht niet wil verhuizen? Zoals de situatie wordt geschetst zie ik de noodzaak van verhuizing namelijk niet.
Aan de andere kant vind ik ook dat de vader moet beseffen dat dit een leeftijd is van het kind waarop het zich sowieso los gaat maken van de ouders en zich meer op vrienden gaat richten. En mocht het kind 18 zijn dan kan het ook op kamers gaan aan de andere kant van het land omdat het daar wil studeren en ben je die band ook kwijt.

Persoonlijk zou ik het in deze situatie toejuichen dat moeder wacht met verhuizen tot het kind 18 is. Dat lijkt me in het belang van het kind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval wil het kind echt niet. Ook de psycholoog heeft tegen de moeder gezegd dat ze het onverstandig vindt nu te verhuizen. Het advies van de psych heeft de moeder ook achter gehouden voor de vader overigens. Dat heeft het kind verteld.

De moeder heeft daar geen partner, geen baan,......

Ik begrijp niet dat je dan toch ondanks dat toch je plan tegen de wil van het kind, tegen het advies van hulpverleners doorzet. Persoonlijk beschouw ik dat als een egoistische daad. Het kind zal waarschijnlijk bij de vader gaan wonen.

Overigens gaan kinderen tegenwoordig niet meer zo snel op kamers als in mijn tijd. Hij zou op zijn 18e nog niet op kamers gaan.

Al dit typende rijst de volgende vraag. Als een vader alimentatie betaalt en zegt vrijwillig zijn baan op, dan gaat zijn alimentatielast niet omlaag. Hoe zit het in dit geval als de moeder vrijwillig haar baan op zegt en het kind gaat vervolgens bij de vader wonen. Op basis van welk bedrag wordt haar alimentatieplicht berekend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds