Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verdeling erfenis; Grond kopen zonder erfgenamen vertellen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: za 28 feb 2009 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddelang schreef:
Het is een groot wazig onderwerp.
Voor de situatie na overlijden van X: zie voorgaande posts in dit draadje.
Betreffende situatie ervóór:
Broer+X hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid, die de wet biedt om onderhands zaken te verhandelen ten koste van het belang van anderen o.m. de vordering van Ddelang.
Echter, gezien vanuit oogpunt van familie-relatie gaat het hier om misbruik van onderlinge welwillendheid, die noodzakelijk is voor het funktioneren van een familie.
Daarom zal Ddelang broer op de aktie (trachten) aan( te )spreken, maar verder aandringen is m.i. al snel al dan niet onwettige belaging.
Als de grondverkoop niet binnen redelijke termijn wordt teruggedraaid is er blijkbaar geen sprake geweest van een misverstand en is de basis, welke ten grondslag ligt aan normale familiebetrekkingen, verdwenen.
Deze betrekkingen kunnen alleen maar worden hersteld op initiatief van broer; deze is immers opzettelijk uitgestapt; hij zal eventueel een terugkeer-regeling moeten voorstellen, b.v. inklusief terugdraaien van de grondverkoop vergezeld van een al dan niet voorwaardelijke kompensatie.
Broer hoeft vooralsnog niet verondersteld te worden zich aan afspraken met de familie-leden te houden; Ddelang zal zo'n regeling daarom b.v. door de rechter of een notaris bekrachtigd willen zien.
Zie ook: http://www.eo.nl/media/spelert.jsp?aflid=9188521.
Luister naar mr. Pieter van Vollenhoven over het oplossen van geschillen in deze aflevering van P&W.


Laatst aangepast door cvb op za 14 nov 2009 15:30, in totaal 7 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: vr 10 apr 2009 20:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Onder het nieuwe erfrecht tellen schenkingen aan erfgenamen volgens mij in ieder geval mee voor de legitimaire massa. Als er van de erfenis zelf weinig over schiet, kan het aantrekkelijk zijn om een beroep te doen op de legitieme portie.

Ik denk dat het juist is dat gedane schenkingen niet meetellen voor het erfdeel. Dat verhindert echter weer niet dat een schenking vernietigbaar kan zijn wegens bijv. misbruik van omstandigheden. Als de erfgenamen erin slagen een schenking te vernietigen, verhoogt dat de nalatenschap.

Wat de mogelijkheden zijn om bewijsmateriaal boven water te krijgen is een lastig punt waar ik niet direct antwoord op heb.
'Er is slechts sprake van inbreng, indien de erflater dat bij testament heeft bepaald', althans werd mij door een advokaat (in 2006) geschreven in een door mijzelf zelf meegemaakt geval (van onderhandse handel tussen een kind en langstlevende ouder, waarbij de ouder later geen testament naliet; ik heb er daarom destijds niet over dóórgevraagd). Volgens die advokaat was het verdere inbreng-verhaal verleden tjd.
Uit de diverse bronnen maak ik op, dat ddelang het betreffende inbreng van schenkingen zal moeten doen met wat daarover t z t in een eventueel testament van X zal staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 10 apr 2009 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover je beweert dat het bedrag van een bij leven gedane schenking alleen meetelt bij het bepalen van de legitieme portie als dat zo bij testament is bepaald, is dat onjuist. (Maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.)
art. 4:65 BW schreef:
De legitieme porties worden berekend over de waarde van de goederen der nalatenschap, welke waarde wordt vermeerderd met de bij deze berekening in aanmerking te nemen giften en verminderd met de schulden, vermeld in artikel 7 lid 1 onder a tot en met c en f. Buiten beschouwing blijven giften waaruit schulden als bedoeld in artikel 7 lid 1 onder i zijn ontstaan.

art. 4:67 BW schreef:
Bij de berekening van de legitieme porties worden de volgende door de erflater gedane giften in aanmerking genomen:
a. giften die kennelijk gedaan en aanvaard zijn met het vooruitzicht dat daardoor legitimarissen worden benadeeld;
b. giften die de erflater gedurende zijn leven te allen tijde had kunnen herroepen of die hij bij de gift voor inkorting vatbaar heeft verklaard;
c. giften van een voordeel, bestemd om pas na zijn overlijden ten volle te worden genoten;
d. giften, door de erflater aan een afstammeling gedaan, mits deze of een afstammeling van hem legitimaris van de erflater is;
e. andere giften, voor zover de prestatie binnen vijf jaren voor zijn overlijden is geschied.

Het inbrengverhaal staat los van de legitieme portie, want heeft betrekking op erfgenamen:
art. 4:229 BW schreef:
1. Erfgenamen zijn verplicht ten behoeve van hun mede-erfgenamen de waarde van de hun door de erflater gedane giften in te brengen, voor zover de erflater dit, hetzij bij de gift hetzij bij uiterste wilsbeschikking, heeft voorgeschreven.
2. Een bij de gift opgelegde verplichting tot inbreng kan bij uiterste wilsbeschikking worden ongedaan gemaakt.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: vr 10 apr 2009 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Voor zover je beweert dat het bedrag van een bij leven gedane schenking alleen meetelt bij het bepalen van de legitieme portie als dat zo bij testament is bepaald, is dat onjuist. (Maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.)
Heb niet méér willen stellen dan in mijn laatste zin, volgens welke ddelang, die blijkbaar overal buiten gehouden wordt, m.i. gewoon moet wachten totdat eventueel een testament beschikbaar is; met oprechte waardering voor de door jou ter zake verstrekte informatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(op 1 feb jl.) Ik ben het met cvb eens dat je op basis van de erfenis van Y niet veel kunt doen. X kan in principe al zijn bezittingen verpatsen, en de kinderen kunnen daar slechts naar kijken. Dit is zoals de wetgever het heeft gewild in de situatie dat er geen testament is.

De vraag lijkt me echter wel of het oudste kind hier geen dingen heeft gedaan die niet in de haak zijn. Ik neem aan dat het oudste kind de financiën van X regelt? Is hij officieel aangesteld als bewindvoerder?

Als X bij zijn volle verstand zijn oudste kind heeft bevoordeeld boven de andere kinderen is daar niets mee mis. Wel hebben de andere kinderen na het overlijden van X volgens mij recht om te weten voor welke bedragen het oudste kind precies is bevoordeeld, want dat kan volgens mij van belang zijn voor de precieze eindafrekening (en voor de vraag of de andere kinderen zich misschien beter kunnen beroepen op de legitieme portie).

Ik trof op Juridisch Forum.be de volgende discussie:
koen2 schreef:

Moeder overleed enkele jaren geleden. Gehuwd met gemeenschap van goederen. Op papier (dwz. de aangifte waarvan ik een kopie heb) hebben de kinderen toen de naakte eigendom geërfd op de helft van moeder en vader het vruchtgebruik. In de praktijk heeft vader alles gehouden en alle successierechten betaald.

Nu is vader ook overleden. Alles wordt verdeeld onder de kinderen. Wat moeten wij nu aangeven en waarop moeten we successierechten betalen? Op de helft van alles wat op vaders naam staat? Of op alles? Of op de helft + een gedeelte vruchtgebruik (en hoeveel zou dat gedeelte dan moeten zijn)?

Bedankt bij voorbaat voor uw advies!
dino schreef:
Het vruchtgebruik houdt op; U wordt nu volle eigenaar van hetgeen U al had in blote eigendom. Daarop moet U niets betalen.

In de erfenis valt alleen de volle eigendom van vader.

Dat vader toen alle SR betaald heeft doet er niet toe (als er maar 3 jaar verschil zit tussen de overlijdens). Vader mocht alles houden; deels als eigenaar en deels als vruchtgebruiker. Hij mocht wel niets verkopen of zomaar wederbeleggen.
In België is e e a blijkbaar anders geregeld, ongeveer zoals vroeger in Nederland?
Bona fides zal ongetwijfeld gelijk hebben voor zover het de wetgeving in NL betreft; echter, moreel vind ik van alles mis aan het gedrag van vader voor zover hij bij zijn volle verstand is: zijn nageslacht moet m.i. immers niet in laatste plaats van hem af kunnen kijken, hoe zich te gedragen en één van de belangrijkste aspekten daarbij is, het bij voorkomende gelegenheden zoveel mogelijk met anderen eens proberen te worden, zeker binnen de familie.
Gewoon maar 'erfgoed' van een zoon en vier dochters aan een andere zoon verpatsen: te idioot voor woorden.
M.i. kun je daarmee ook (forse) vraagtekens achter de toepasselijke wetgeving zetten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: do 29 okt 2009 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Als de grondverkoop niet binnen redelijke termijn wordt teruggedraaid is er blijkbaar geen sprake geweest van een misverstand en is de basis, welke ten grondslag ligt aan normale familiebetrekkingen, verdwenen.
Deze betrekkingen kunnen alleen maar worden hersteld op initiatief van broer; deze is immers opzettelijk uitgestapt; hij zal eventueel een terugkeer-regeling moeten voorstellen, b.v. inklusief terugdraaien van de grondverkoop vergezeld van een al dan niet voorwaardelijke kompensatie.
Broer hoeft vooralsnog niet verondersteld te worden zich aan afspraken met de familie-leden te houden; Ddelang zal zo'n regeling daarom b.v. door de rechter of een notaris bekrachtigd willen zien.
Zie ook: http://www.eo.nl/media/spelert.jsp?aflid=9188521 .

Nu lees ik vanmorgen in de Volkskrant de volgende reaktie op het interview met Welten in de nrc: Ik heb last van Cohen:
Quote:
Het is aan hem de schade die is veroorzaakt te herstellen.
Ben benieuwd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: do 29 okt 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
cvb schreef:
Als de grondverkoop niet binnen redelijke termijn wordt teruggedraaid is er blijkbaar geen sprake geweest van een misverstand en is de basis, welke ten grondslag ligt aan normale familiebetrekkingen, verdwenen.
Deze betrekkingen kunnen alleen maar worden hersteld op initiatief van broer; deze is immers opzettelijk uitgestapt; hij zal eventueel een terugkeer-regeling moeten voorstellen, b.v. inklusief terugdraaien van de grondverkoop vergezeld van een al dan niet voorwaardelijke kompensatie.
Broer hoeft vooralsnog niet verondersteld te worden zich aan afspraken met de familie-leden te houden; Ddelang zal zo'n regeling daarom b.v. door de rechter of een notaris bekrachtigd willen zien.
Zie ook: http://www.eo.nl/media/spelert.jsp?aflid=9188521 .

Nu lees ik vanmorgen in de Volkskrant de volgende reaktie op het interview met Welten in de nrc: Ik heb last van Cohen:
Quote:
Het is aan hem de schade die is veroorzaakt te herstellen.
Ben benieuwd.
En vanavond: Cohen laakt teksten Welten maar houdt vertrouwen.
Zoiets zie ik ze b.v. in Eindhoven niet overkomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds