Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verdeling erfenis; Grond kopen zonder erfgenamen vertellen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ddelang



Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 10:33    Onderwerp: Verdeling erfenis; Grond kopen zonder erfgenamen vertellen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo een ieder op dit Forum.

Ik heb een probleem over een ervenis die nog niet verdeeld is.
Het gaat over het volgende:

Meneer X en Mevrouw y zijn getrouwd in gemeenschap van goederen zonder testament. X en Y waren 49 jaar getrouwd. X en Y hebben 5 kinderen. x had een eigen bedrijf. (failliet)
Dus bij overlijden alles voor langst levende.

X en Y wonen in een boerderij die in het verleden van de ouders van Y was. Met veel grond +/- 10.000 m2. Deze boerderij is verbouwd tot 2 woonhuizen en 15 jaar geleden is het oudste kind daar komen te wonen, de gehele verbouwing en zelfs de hypotheek is toen der tijd al betaald door X.
X heeft veel schulden gemaakt. Tevens hebben X en y een garage gebouwd en dat is ongeveer 10 jaar geleden geweest.
Nu heeft X en y in 2005 een gedeelte van de grond verkocht, ongeveer de helft en heeft X daar veel schulden mee kunnen afbetalen.
In 2007 is Y overleden. X is is blijven wonen in de boerderij tot eind 2008.
Hij kon het niet meer alleen redden en moest naar een verzorgings tehuis.
Zijn gedeelte van de boerderij staat nu te koop en de notaris heeft de erfenis op papier gezet zodat de kinderen hun erfdeel van moeders kunnen ontvangenen dat is een 1/5 deel van de helft voor een ieder.

Alleen nu komt het vervelende, het oudste kind wil er een stuk grond bij kopen, dit is officeel grond van X. Het is niet veel maar toch een kleine 400 m2. Tevens wil het oudste kind gaan uitbouwen, deze bouw aanvraag had is in 2005 gedaan maar vanwege financiele reden niet door gegaan. Nu blijkt dat dit wel door gaat en blijkt dat X een negatief saldo op de bank heeft van €35000,00. Tevens blijkt nu dat de gebouwde garage van het oudste kind is. Terwijl wij veieren zekrs weten dat deze van X en y was.

Nu heb ik een aantal vragen;
Kan er zomaar grond verkocht worden zonder mede weten van de andere erfgenamen?
Hoe kunnen wij vieren te weten komen wat er allemaal officieel geregeld is?
In hoeverre kunnen wij de notaris vragen voor inzage?

Zo zijn er natuurlijk meer vragen die door X en oudste kind niet beantwoordt worden, maar waar wij wel mee zitten.

Wie kan ons helpen?
Voor zo ver alvast bedankt.
d de lang
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: za 31 jan 2009 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddelang schreef:
Ik heb een probleem over een ervenis die nog niet verdeeld is.

M.i. kwam de erfenis (van Y bij overlijden) in het bezit van X, waarbij de kinderen een vordering op hem kregen, waar ze niets mee kunnen.
Pas na overlijden van X kan ddelang formeel rechten laten gelden, maar als het oudste kind alles, inklusief de boekhouding, etc. dan al heeft verduisterd, kan hij (m/v) daar m.i. in de praktijk helemaal niets meer mee.
In mijn eigen geval werden alle overige kinderen voor de rechter gedaagd door een met het oudste kind vergelijkbare zus om mee te werken aan de afwikkeling van het ‘duidelijke’ deel van de erfenis (een ervenrekening) en het op 0 laten stellen van de rest; die vordering werd toegewezen.
Dat is niet leuk, maar nog vervelender is om jarenlang een m.i. uitzichtloos kat-en-muis-spelletje met je te laten spelen.


Laatst aangepast door cvb op ma 01 okt 2012 13:16, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met cvb eens dat je op basis van de erfenis van Y niet veel kunt doen. X kan in principe al zijn bezittingen verpatsen, en de kinderen kunnen daar slechts naar kijken. Dit is zoals de wetgever het heeft gewild in de situatie dat er geen testament is.

De vraag lijkt me echter wel of het oudste kind hier geen dingen heeft gedaan die niet in de haak zijn. Ik neem aan dat het oudste kind de financiën van X regelt? Is hij officieel aangesteld als bewindvoerder?

Als X bij zijn volle verstand zijn oudste kind heeft bevoordeeld boven de andere kinderen is daar niets mee mis. Wel hebben de andere kinderen na het overlijden van X volgens mij recht om te weten voor welke bedragen het oudste kind precies is bevoordeeld, want dat kan volgens mij van belang zijn voor de precieze eindafrekening (en voor de vraag of de andere kinderen zich misschien beter kunnen beroepen op de legitieme portie).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ddelang



Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als X alles aan oudste kind geeft, kunnen de andere fluiten naar een legitme portie die ze zouden ontvangen van Y?

Maar hoe kunnen de andere kinderen hier dan een stokje voorsteken? X is ons inziens bang van het oudste kind en doet alles wat hem wordt opgedragen. Al zegt X dat het niet zo is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddelang schreef:
Dus als X alles aan oudste kind geeft, kunnen de andere fluiten naar een legitme portie die ze zouden ontvangen van Y?

Maar hoe kunnen de andere kinderen hier dan een stokje voorsteken? X is ons inziens bang van het oudste kind en doet alles wat hem wordt opgedragen. Al zegt X dat het niet zo is.

Heb dat zelf zo meegemaakt; als het oudste kind alle papieren verduistert, kun jij bij de rechtbank niets vorderen; in mijn geval had de betreffende broer nagelaten tijdig zijn machtiging te misbruiken om de bankrekening leeg te halen; had hij dat wel gedaan, dan had ik niets (E 0,00) gezien van het aandeel van mijn ouders in een machinefabriek; daar had ik nog geluk mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddelang schreef:
Dus als X alles aan oudste kind geeft, kunnen de andere fluiten naar een legitme portie die ze zouden ontvangen van Y?

De (overige) kinderen kunnen bij mijn weten inderdaad niet beletten dat X hun erfdeel van de erfenis van Y of hun legitieme portie verbrast.

Quote:
Maar hoe kunnen de andere kinderen hier dan een stokje voorsteken? X is ons inziens bang van het oudste kind en doet alles wat hem wordt opgedragen. Al zegt X dat het niet zo is.

In theorie kunnen de erfgenamen de schenkingen na het overlijden van X wellicht wegens misbruik van omstandigheden of iets dergelijks ongedaan maken. Dat zal niet meevallen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het oudste kind heeft ook een m.i. beslissende voorsprong: terwijl het zich van de domme houdt, weet het precies waar het over gaat en kan aan de hand van de papieren bij deskundigen, b.v. de notaris, al dan niet betaald inzicht verwerven in wat te doen en wat te laten.
B.v. de notaris zal het wel uit zijn hoofd laten jou wat te vertellen; dan heeft hij (m/v) meteen een klacht aan zijn (m/v) broek en zit je broer (m/v), na het overal te hebben rondvertelt, meteen bij een ander;
Met niets kom je hier nergens; je ben de enige niet; m.i. geen schande; mijn mening graag voor een betere!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met het feit dat het om het "oudste kind" gaat heeft dit allemaal m.i. weinig te maken. Ieder kind kan dit doen. Of misschien juist andersom, X mag zelf kiezen welk kind hij bevoordeelt boven de anderen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben zelf oudste kind.

De door mij geraadpleegde advokaat schreef mij destijds het volgende:
‘Uw broer heeft het vermogen van uw moeder (inklusief de nalatenschap van mijn vader, cvb) beheerd op haar verzoek. Mijns inziens heeft u geen mogelijkheden na te gaan of dat correct gebeurd is (omdat ik gezegd had over geen enkel desbetreffend dokument te beschikken, cvb).

Het kan echter wel zijn dat de nalatenschap kleiner is doordat er een soort schenking van uw moeder aan uw broer heeft plaatsgevonden, doordat zij de onroerende zaken tegen een te lage waarde aan hem heeft overgedragen’.

Vroeger moesten erfgenamen dit soort schenkingen inbrengen; op Google intypen: ‘erfrecht 1132 kolkman ‘ , cvb.

‘In het nieuwe erfrecht is dit niet langer het geval. Er is slechts sprake van inbreng, indien de erflater dat heeft bepaald. Uw moeder had geen testament, dus er is niets over bepaald’.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Ben zelf oudste kind.

Ik dacht abusievelijk dat je "oudste kind" in het algemeen bedoelde, maar je schreef natuurlijk "oudste kind" omdat het bij X en Y om het oudste kind gaat.

Quote:
‘In het nieuwe erfrecht is dit niet langer het geval. Er is slechts sprake van inbreng, indien de erflater dat heeft bepaald. Uw moeder had geen testament, dus er is niets over bepaald’.

Onder het nieuwe erfrecht tellen schenkingen aan erfgenamen volgens mij in ieder geval mee voor de legitimaire massa. Als er van de erfenis zelf weinig over schiet, kan het aantrekkelijk zijn om een beroep te doen op de legitieme portie.

Ik denk dat het juist is dat gedane schenkingen niet meetellen voor het erfdeel. Dat verhindert echter weer niet dat een schenking vernietigbaar kan zijn wegens bijv. misbruik van omstandigheden. Als de erfgenamen erin slagen een schenking te vernietigen, verhoogt dat de nalatenschap.

Wat de mogelijkheden zijn om bewijsmateriaal boven water te krijgen is een lastig punt waar ik niet direct antwoord op heb.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zelf het oudste kind in het gezin, waarin ik geboren ben; zo'n kind heeft geen bijzondere positie betreffende het Erfrecht.

Zie ook http://www.wetboek-online.nl/wet/BW4.html !!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoelde ik dus twee reacties terug.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 7:39    Onderwerp: Re: Help! Ervenis verdeling. Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddelang schreef:
Hoe kunnen wij vieren te weten komen wat er allemaal officieel geregeld is?

Om misverstanden te voorkomen: jullie 'vieren' bestaat m.i. juridisch niet, alleen afzonderlijke en gezamenlijke erfgenamen.
Elke notaris kan je vertellen, of er een testament is; te weten komen, wat daar in staat, is natuurlijk iets anders.
In Belgie is er een vrij toegankelijk register van ervenrekeningen; hoe dat in Nederland is, wist ik zeker destijds niet; destijds liet een familielid zich het bestaan van zo'n rekening ontvallen, waarop ik zelf naar die bank stapte; ik herinner me, dat ze er daar nogal geheimzinnig over deden; het bleek achteraf om een rekening-courant te gaan zonder rentevergoeding; de bank zal het wel prima hebben gevonden, dat erven veel tijd nodig hadden om het eens te worden; lees: de rechter de knoop door te laten hakken.
De langstlevende moet erfgenamen van Y meteen na haar overlijden ongevraagd zo mogelijk gezamenlijk en zo volledig mogelijk informeren over de nalatenschap van Y en hen idem later van mutaties op de hoogte houden.
Na overlijden van langstlevende moeten erfgenamen elkaar idem informeren over onderdelen van de boedel, waarover ze beschikken, etc.
Betreffende schenkingen: zie het voorgaande.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ddelang



Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt er niet eenvoudiger op! Als ik het goed begrijp kunnen wij niet met 4 van de 5 kinderen bij de notaris vragen wat er precies in het testament staat, althans we kunnen het wel vragen maar de notaris is niet verplicht tot antwoorden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: za 07 feb 2009 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ddelang schreef:
Het wordt er niet eenvoudiger op! Als ik het goed begrijp kunnen wij niet met 4 van de 5 kinderen bij de notaris vragen wat er precies in het testament staat, althans we kunnen het wel vragen maar de notaris is niet verplicht tot antwoorden.

Klopt, de notaris wil desgevraagd wel bemiddelen; hoe langer hoe liever, denk dan niet alleen aan uurtjes, maar ook aan jaren.
Zie elders op dit forum (Zoeken), b.v. http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/12201/highlight//
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds