Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oma en bezoekregeling kleinkinderen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
claudia2



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 81


BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 23:10    Onderwerp: Oma en bezoekregeling kleinkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik heb een vraag, Hoe sterk staat oma als zij via een advolcaat een bezoekregeling wil treffen om haar kleinkinderen te mogen zien? Mijn vriedin heeft vorig jaar haar man verloren en door lullige omstandigheden is er een ruzie geweest. Nu heeft mijn vriendin nooit gezegd dat ze de kinderen niet mag zien en dat de kinderen gewoon naar haar toe mogen maar de kinderen willen zelf niet. { ze zijn 10 jaar een tweeling} Hoe werkt dit? Sorry voor de typfouten ik heb een pees gescheurd in mijn vinger.
claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
arizona



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben geen expert maar ik vermoed dat oma in beginsel "recht" heeft op omgang met haar kleinkinderen, maar ik vermoed ook dat de rechter bij de toewijzing van haar verzoek rekening zal houden met de wensen van de tweeling, als die in staat zijn hun wensen goed onder woorden te brengen.

De wet bepaalt, althans voor zover ik nu snel even heb kunnen nagaan, dat zo'n omgangsrecht inderdaad bestaat, en dat de rechter in elk geval met de wensen van het kind rekening houdt als dat 12 jaar of ouder is.

Zie artikel 1:377f BW

Quote:
... , kan de rechter op verzoek een omgangsregeling vaststellen tussen het kind en degene die in een nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind. De rechter kan het verzoek afwijzen, indien het belang van het kind zich tegen toewijzing verzet of indien het kind, dat twaalf jaar of ouder is, bezwaar maakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Arizona terecht opmerkte is er in beginsel op grond van het genoemde artikel 1:377 BW recht op omgang. Hiertoe dient echter eerst vast komen te staan of er tussen de kinderen en de oma sprake is van family life ingevolge artikel 8 EVRM. De enkele biologische omstandigheid van het grootouder zijn brengt dit niet automatisch met zich mee. Er zal eerst gekeken moeten worden naar de family ties. Hoe betrokken zijn is oma geweest bij de kinderen tot het moment van ruzie. Heeft ze vaak opgepast, is ze betrokken geweest bij de zwangerschappen, wat is haar rol geweest in de opvoeding en ontwikkeling tot nu.

Quote:
dat de grootouders reeds vanaf de zwangerschappen nauw betrokken waren bij de kinderen en dat zij vanaf de geboortes van de kinderen tot de verbreking van het contact door de vader een substantiële rol vervulden in hun verzorging. Daaruit kan niet anders worden afgeleid dan dat de grootouders steeds aantoonbaar geïnteresseerd waren in en toegewijd waren aan de kinderen.


Indien voldaan wordt aan het hebben van family ties zal ook een beroep op artikel 8 family life ontvangen kunnen worden en er in beginsel omgang mogelijk moet zijn.

Nu er sprake is geweest van een ruzie zou dit aanleiding kunnen zijn om momenteel geen omgang te kunnen hebben. Dit zal moeten blijken uit het rapport van de Raad voor de Kinderbescherming die een onderzoek zal doen of door de rechter moet gaan doen. De kinderrechter zal in de meeste gevallen (>90%) de conclusie van de RvdK overnemen.

Het zou derhalve kunnen zijn dat er wordt beslist dat er een stilte periode wordt ingebouwd maar dat beide partijen na deze periode zich inspannen om omgang te realiseren, nu als algemeenheid wordt aangenomen dat
Quote:
In het algemeen moet ervan worden uitgegaan dat in het belang van kleinkinderen te achten is dat zij omgang met hun grootouders hebben mede om aldus hun herkomst beter te leren kennen


voor wat betreft omgang na een stilteperiode

Quote:
Gegeven is echter dat de communicatie tussen partijen thans nog ernstig is verstoord. Het mag zijn dat de grootouders open staan voor verbetering daarvan en mediation als mogelijkheid daartoe zien, dat kan echter niet wegnemen dat het een feit is dat de vader (met [de partner]) geen enkel vertrouwen in de grootouders meer heeft en dientengevolge de kinderen niet wenst bloot te stellen aan een omgangsregeling. Daarom is het hof overeenkomstig het advies van de raad van oordeel dat op dit moment onvoldoende basis bestaat om het vaststellen van een omgangsregeling in het belang van de kinderen te achten. Daarbij betrekt het hof dat het met de kinderen in het nieuwe gezin van de vader onbetwist goed gaat en dat zij na een met name voor [de oudste zoon] moeilijke periode van rouwverwerking gebaat zullen zijn bij rust.

4.11 Het hof hecht eraan te benadrukken dat in het belang van de kinderen verlangd mag worden van zowel de grootouders als van de vader en [de partner] dat zij zich zullen inspannen om hun communicatie te verbeteren teneinde in staat te zijn om vanaf één jaar na de datum van deze beschikking in gezamenlijk overleg te werken aan de totstandkoming van een omgangsregeling. Mede in aanmerking genomen de nog zeer jeugdige leeftijd van de kinderen en het reeds gedurende een jaar ontbreken van enig (normaal) contact tussen de kinderen en de grootouders, acht het hof die periode van stilte van één jaar redelijk, zowel met het oog op het belang van de vader en [de partner] bij rust binnen hun gezin, waarvoor als voorwaarde geldt dat de grootouders die rust zullen respecteren, als het belang van de grootouders om binnen afzienbare termijn omgang te hebben.

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AV0194&u_ljn=AV0194


Het bovenstaande is echter wel een algemeen antwoord. De kansen die in het eerste bericht gevraagd worden zijn afhankelijk van de factoren die in deze specifieke situatie gelden. Daar is dan moeilijk een inschatting van te maken zonder verdere informatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 11:48    Onderwerp: Re: Oma en bezoekregeling kleinkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudia2 schreef:
Nu heeft mijn vriendin nooit gezegd dat ze de kinderen niet mag zien en dat de kinderen gewoon naar haar toe mogen maar de kinderen willen zelf niet. { ze zijn 10 jaar een tweeling}

Maar de vriendin heeft oma wel verteld dat oma niet bij de kinderen op bezoek mocht komen? Het lijkt me dat kinderen van 10 jaar niet de keus hebben om zelf naar oma te gaan (met de trein?).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 14:47    Onderwerp: Re: Oma en bezoekregeling kleinkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudia2 schreef:
Hoi,

Ik heb een vraag, Hoe sterk staat oma als zij via een advolcaat een bezoekregeling wil treffen om haar kleinkinderen te mogen zien? Mijn vriedin heeft vorig jaar haar man verloren en door lullige omstandigheden is er een ruzie geweest. Nu heeft mijn vriendin nooit gezegd dat ze de kinderen niet mag zien en dat de kinderen gewoon naar haar toe mogen maar de kinderen willen zelf niet. { ze zijn 10 jaar een tweeling} Hoe werkt dit?


Ik denk dat oma twee dingen moet bedenken. Ten eerste: wil ze dit wel doen? Als haar kleinkinderen zelf niet willen, is het dan wel verstandig om ze te dwingen?
Als tweede: aangezien de kinderen nu al 10 zijn is het, gezien de duur van een verzoekschriftprocedure, misschien helemaal niet verstandig (of rendabel) om deze procedure nog te starten. Aan de andere kant, moet de moeder een nieuw verzoek indienen om de eventuele totstandgekomen omgangsregeling weer te wijzigen zodra de kinderen 12 zijn (en ze nog steeds niet willen).

Als oma dit wel wil doorzetten, moet er inderdaad worden beoordeeld of er sprake is van "een nauwe persoonlijke betrekking" en moet het niet ingaan tegen het belang van de kinderen. Ook bestaat de kans dat de rechter de meningen van de tweeling laat meewegen, ook al zijn ze nog niet 12. Dit kan volgens artikel 1:377g.

Met betrekking tot de "nauwe persoonlijke betrekking" zegt de rechter:
Quote:
5.3 Naar het oordeel van de rechtbank is van een nauwe persoonlijke betrekking eerst sprake indien naast de familierechtelijke relatie sprake is van bijkomende omstandigheden waaruit een bijzondere band tussen [naam dochter verweerders en kleindochter van verzoekers] en de grootouders blijkt. Naast de familiebezoeken in de periode tot [datum] is naar het oordeel van de rechtbank niet gebleken van omstandigheden waaruit deze bijzondere band kan worden afgeleid. Van een nauwe persoonlijke betrekking als vermeld in artikel 1:377f B.W. is derhalve geen sprake.


en in deze zaak geeft het gerechtshof inderdaad aan dat dit overeenkomt met een "gezinsleven" uit artikel 8 EVRM.

Quote:
7. Voor het bestaan van een nauwe persoonlijke betrekking is de aanwezigheid van een familierechtelijke verwantschapsband tussen de verzoeker en het kind op zich niet voldoende. Ook grootouders van het kind zullen bijkomende omstandigheden naar voren moeten brengen waaruit die nauwe persoonlijke betrekking met het kind volgt. Beoordeeld dient te worden of sprake is van gezinsleven als bedoeld in artikel 8 lid 1 EVRM tussen de grootouders en het kind.


Laatst aangepast door Chantalle op do 15 jan 2009 15:03, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ bona fides: Je mist een essentieel woord.

Quote:
Nu heeft mijn vriendin nooit gezegd dat ze de kinderen niet mag zien en dat de kinderen gewoon naar haar toe mogen maar de kinderen willen zelf niet.


Ik denk dat in zo'n situatie inderdaad sprake moet zijn van een bijzondere band. Dit gevoegd bij het gegeven dat de kinderen zelf niet zouden willen maakt de kans van slagen niet erg groot, lijkt me.

Wellicht valt er gewoon te verzoenen met de moeder van de kinderen (eventueel door bemiddeling van een derde) en kan oma eens op bezoek?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
claudia2



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 81


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 14:59    Onderwerp: Oma en bezoekregeling kleinkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,

Vanuit mijn vriendin is er nooit sprake geweest dat oma niet meer mocht langskomen enzo. En oma woont een blok verder dus dat is voor de tweeling geen bezwaar om er heen te lopen. Mijn vriendin heeft ook gezegd tegen de kinderen dat ze heen kunnen gaan. Jammer dat het zo moet ook omdat de vader is overleden dus er is al narigheid genoeg
claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan is het misschien tijd dat ze oma eens uitnodigt voor een kopje thee op een woensdagmiddag als de kids er ook zijn Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@ bona fides: Je mist een essentieel woord.

Dat woord heb ik niet gemist, hoor.

Moeder heeft niet gezegd dat oma de kinderen niet mag zien. Maar de reden dat oma in de praktijk de kinderen niet ziet, is blijkbaar dat de kinderen "zelf niet willen". Wat willen ze niet? Als oma bij de kinderen op bezoek gaan hebben de kinderen weinig te willen, lijkt me. (Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat de kinderen het moeder verbieden om oma in huis te laten, of dat ze zichzelf dan op hun kamer opsluiten.) Het probleem is blijkbaar dat oma om één of andere reden niet op bezoek kan of mag, en dat moeder het niet nodig vindt om de kinderen bij oma te brengen. Ik denk persoonlijk dat de kinderen van 10 jaar hier weinig te "willen" hebben. Ik had het op die leeftijd in ieder geval niet voor het zeggen thuis.

Quote:
Nu heeft mijn vriendin nooit gezegd dat ze de kinderen niet mag zien en dat de kinderen gewoon naar haar toe mogen maar de kinderen willen zelf niet.

En de kinderen zijn 10 jaar. Als ik dit probeer te plaatsen kom ik op het bovenstaande. Het lijkt me niet dat de kinderen zelf de fiets naar oma moeten pakken, maar daar zelf geen zin in hebben en het dus niet doen.

edit: ik lees nu dat oma op loopafstand woont. Goed, dat verandert de zaak enigszins. Toch denk ik dat moeder en/of oma beter een wat actievere rol kunnen spelen dan naar de rechter te stappen als ze het blijkbaar eens zijn dat het goed zou zijn als oma de kinderen af en toe ziet. Dus ik sluit me aan bij Chantalle.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
claudia2



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 81


BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 19:30    Onderwerp: Oma en bezoekregeling kleinkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Van een verzoeningpoging is nu geen sprake meer. Oma heeft een advocaat in de arm genomen en mijn vriendin heeft een brief ontvangen. Dus ik denk dat ze zelf een advocaat zal moeten nemen. Laatst liep ze met de kinderen en ze kwamen oma tegen en die zei niets zelfs niet alleen tegen de kinderen. Nu wil het ook dat de andere opa en oma die zelf het contact hebben verbroken zich er ook mee gaan bemoeien wat de situatie niet makkelijker maakt. Bedankt voor de antwoorden ik hou jullie op de hoogte..claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

begrijp ik het nu goed dat jouw vriendin ruzie heeft met beide opa/oma's van de kinderen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem aan, dat je vriendin zich in verleden bereid heeft getoond e e a op te lossen; daar zou ik het absoluut bij laten.
Immers, oma streeft blijkbaar iets na, waarin eensgezindheid met uw vriendin niet past; dat is, zolang ze zich aan de wet houdt, haar goed recht.
Elke verdere, oma betreffende, aktie van je vriendin kan, mag en zal verkeerd worden opgevat en tenminste averechts werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 13:52    Onderwerp: Re: Oma en bezoekregeling kleinkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudia2 schreef:
Hoi,

Van een verzoeningpoging is nu geen sprake meer. Oma heeft een advocaat in de arm genomen en mijn vriendin heeft een brief ontvangen. Dus ik denk dat ze zelf een advocaat zal moeten nemen. Laatst liep ze met de kinderen en ze kwamen oma tegen en die zei niets zelfs niet alleen tegen de kinderen. Nu wil het ook dat de andere opa en oma die zelf het contact hebben verbroken zich er ook mee gaan bemoeien wat de situatie niet makkelijker maakt. Bedankt voor de antwoorden ik hou jullie op de hoogte..claudia


Zelfs al heeft oma een advocaat in de arm genomen, het is nog zeker niet te laat voor een verzoeningspoging. Zet even je trots opzij (voor de kinderen) en bel oma op, ga er naartoe en vraag aan haar wat nu het probleem is en leg uit dat ze wel de kleinkinderen mag zien. Waarschijnlijk is dit allemaal ontstaan door miscommunicatie (en koppigheid van beide kanten). Oma is haar zoon verloren, je vriendin haar man... (als ik het goed heb gelezen) dat is niet niets. Als oma dan ook nog denkt dat ze haar kleinkinderen kwijtraakt... Ik kan me voorstellen dat ze het gewoon niet meer weet. Maar ze wil helemaal geen rechtszaak, ze wil enkel haar kleinkinderen zien!

Misschien dat een ander familielid kan bemiddelen bij een verzoeningspoging?

Als een verzoeningspoging niet lukt, overweeg dan in elk geval mediation. Een rechtszaak is absoluut op geen enkele manier in het belang van de kinderen en kost jullie allemaal ontzettend veel geld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier m.i. niet om een oma, die graag haar kleinkinderen wil zien, maar om een ex-schoonmoeder, die haar ex-schoondochter ten koste van alles uit haar buurt weg wil hebben; dat laatste wordt overigens pas duidelijk in de laatste posts van claudia2.

Ik zou een brief van een advokaat negeren; immers, wat heeft vriendin te maken met advokaat?? En: deze had vriendin ook kunnen bellen voor een gesprek.
Natuurlijk is in geval van een dagvaarding aan te raden een advokaat te vragen een verweerschrift te schrijven; ik zou zelf niet vertrouwen op het oog van de rechtbank voor de redelijkheid van inkomende vorderingen.
Daarbij kan een tegenvordering worden ingediend b.v. betreffende het plegen door oma van inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van vriendin, http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/285b.html tenminste in de vorm van bedreiging; immers, er is tenminste sprake van mogelijke inschakeling van de Raad van de Kinderbescherming; dat hoeft immers niet iedereen een goed idee te vinden.

Ex-schoonmoeder zal vriendin in de buurt proberen zwart te maken met roddelpraat; hoe moeilijk het ook is: niet op reageren.
Zonodig zou ikzelf ex-schoonmoeder een oplichtster noemen; immers, iemand die (vermeend) voordeel probeert te behalen ten koste van anderen; wanneer het wederzijdse kennissen betreft, zal dat vaak niet verder hoeven te worden uitgelegd.


Laatst aangepast door cvb op di 20 jan 2009 11:55, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: di 20 jan 2009 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Het gaat hier m.i. niet om een oma, die graag haar kleinkinderen wil zien, maar om een ex-schoonmoeder, die haar ex-schoondochter ten koste van alles uit haar buurt weg wil hebben; dat laatste wordt overigens pas duidelijk in de laatste posts van claudia2.

Ik zou een brief van een advokaat negeren; immers, wat heeft vriendin te maken met advokaat?? En: deze had vriendin ook kunnen bellen voor een gesprek.


Ik denk het niet. Ik zie geen reden om aan te nemen dat oma de vriendin uit de buurt wil hebben. Als dat zo zou zijn, waarom zou ze überhaupt moeite doen en geld uitgeven voor een procedure bij de rechter voor een bezoekregeling met haar kleinkinderen?
Uit de laatste post van claudia blijkt dit helemaal niet. Hieruit blijkt dat er een keer een ruzie is geweest en beiden te koppig zijn om de eerste stap te nemen, omdat geen van beiden weet dat ze eigenlijk precies hetzelfde willen.

Als in deze brief staat dat er een verzoekschriftprocedure is gestart en vriendin heeft x weken om verweer in te dienen, is het een erg slecht idee om deze brief te negeren.

Quote:
Natuurlijk is in geval van een dagvaarding aan te raden een advokaat te vragen een verweerschrift te schrijven; ik zou zelf niet vertrouwen op het oog van de rechtbank voor de redelijkheid van inkomende vorderingen.


Dagvaarding? Oma moet een verzoekschriftprocedure starten, geen dagvaardingsprocedure. Als dat het geval is, moet de vriendin altijd een verweerschrift indienen, anders gaat de rechtbank er ambtshalve vanuit dat er kennelijk niemand bezwaar heeft tegen het verzoekschrift en wordt het goedgekeurd.

Quote:
Daarbij kan een tegenvordering worden ingediend b.v. betreffende het plegen door oma van inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van vriendin, http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/285b.html tenminste in de vorm van bedreiging; immers, er is tenminste sprake van mogelijke inschakeling van de Raad van de Kinderbescherming; dat hoeft immers niet iedereen een goed idee te vinden.


Excuse me? Een strafrechtelijke tegenvordering in een burgerlijke zaak? Ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord. Daarnaast: belaging? Belaging komt neer op een soort stalking... Waarom zou daarvan in deze zaak überhaupt sprake zijn? Weet jij iets wat wij niet weten? Dit blijkt met geen enkele mogelijkheid uit de feiten. Oma heeft daarnaast alle recht om een procedure te beginnen voor een bezoekregeling met haar kleinkinderen. Of ze dit wint, is een tweede, maar er kan geen sprake zijn van belaging omdat ze een procedure start om haar kleinkinderen te zien.

Quote:
Oma zal vriendin in de buurt proberen zwart te maken met roddelpraat; hoe moeilijk het ook is: niet op reageren.
Zonodig zou ikzelf die ex-schoonmoeder een oplichtster noemen; immers, iemand die (vermeend) voordeel probeert te behalen ten koste van anderen; wanneer het wederzijdse kennissen betreft, zal dat vaak niet verder hoeven te worden uitgelegd.


Waar haal je deze kennis allemaal vandaan? Het is verbazingwekkend...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds