Incasso brief met vordering "fotosessie.com"
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Incasso brief met vordering "fotosessie.com" Auteur: jochenandries BerichtGeplaatst: di 21 okt 2008 13:39
    —
Goede middag allemaal,

Ik hoop dat ik in het juiste forum-onderdeel post.

Ons verhaal :
Wat vooraf ging...
Mijn vriendin (toen eigenlijk nog net niet) kan beschouwd worden als een knap persoon. Elk zijn smaak natuurlijk...
Zoals vele twintigers, wou mijn vriendin kans maken om een gezicht te worden in advertenties. Ze schreef zich hier en daar in, met enkele positieve berichten tot gevolg.

The story...
Eén van de bedrijven die ze contacteerde was www.fotosessie.com echter hun uitleg was dat alle nieuwelingen zich moeten inschrijven via de website en dat zo de molen in gang ging gezet worden.
Zo gezegd zo gedaan, ze schreef zich in, maar in de eerste maanden werd daar geen gevolg aan gegeven.
Toen kreeg ze een telefoontje met de vraag te komen naar Nederland voor een fotoshoot, dit wou ze (nog) niet, daar je steeds eerst wenst te weten hoe er de zaken verlopen, en toch op z'n minst wat referenties wilt krijgen.
Ook na dit telefoontje lag het stil, tot vorige week...

Nu heeft ze een brief gekregen van het incasso bureau INTRUM met de eis van de factuur te betalen, vermeerderd met de kosten. €50 wordt €115,46

De zaak : - Inderdaad, op de website staat dat er €50 annulatie-kosten moeten worden betaald, maar ze heeft niets geannuleerd !!
- Factuur ??? Er is NOOIT een factuur geweest !!!

Iemand een idee hoe we dit verder oplossen ? Als je zoekt op fotosessie.com en/of Intrum via Google, vind je veel zo'n gevallen, echter niemand die effectief een uitleg geeft

Met vriendelijke groeten,
Jochen Andries

Ohja, wij wonen in België

#2:  Auteur: RPRN BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 2:19
    —
Beste jochenandries, maak je geen zorgen, fotosessie en Intrum hebben geen poot om op te staan. Intrum Justitia staat trouwens bekend om haar waardeloze gedrag en optreden. De gemeende vordering van 50 euro is uiteraard onzin indien je vriendin niks heeft geannuleerd of ergens aan mee heeft gedaan. Het enigste feit is dat zij zichzelf vrijblijvend heeft ingeschreven op een site voor fotoshoots en vervolgens een shoot heeft geweigerd wegens gebrek aan kennis van het verloop van zaken.

Mijn advies is om alle brieven en telefoontjes en zeker de verhoging van het bedrag vriendelijk te negeren. Een brief, email, of telefoontje met een kort verweer is voldoende. Schrijf hierin dat de vordering van fotosessie van elke grond is ontbloot en je geen cent gaat betalen.
Een incassobureau heeft geen enkele bevoegdheid die jullie niet hebben. De enigste mogelijkheid is mensen bang maken door briefjes te schrijven, incassokosten belachelijk hoog opvoeren, en de nodige telefoontjes plegen. De enigste manier voor Intrum en fotosessie is om net zoals iedereen naar de rechter te stappen. Mijns inziens zal dit er in de situatie van je vriendin nooit van komen. Kortom: een verweerbriefje schrijven en dan alles, maar dan ook alles, negeren!

#3:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 9:14
    —
Alles negeren lijkt mij weinig raadzaam. Intrum brengt zelfs de meest ongegronde vorderingen nog zonder enige scrupules voor de rechter en als je dat negeert, zult je je toch met een vonnis geconfronteerd zien!

#4:  Auteur: jochenandries BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 11:01
    —
Hartelijk dank voor jullie antwoord.

Een aangetekende brief is vorige week vertrokken richting Intrum...

Jochen

#5:  Auteur: RPRN BerichtGeplaatst: zo 26 okt 2008 16:50
    —
Uiteraard moet je een dagvaarding niet negeren nee, maar gewoon verweer voeren.

#6: Fotosessie.com €50 Rechtzaak Auteur: Leebeest BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 0:16
    —
Hallo jochem,

Ik ben benieuwd of je al een reactie hebt ontvangen op jouw aangetekend verzonden brief???

Wij zijn namelijk ook in conflict met Fotosessie.

In het Kort (lang dus):
-Aangemeld op de site (dus automatich akkoord met de voorwaarden...)
-NOOIT op de hoogte gesteld van selectie ('kennisgeving van selectiebericht' waarover in de voorwaarden gesproken wordt.)
Dus niet in staat geweest om binnen 5 dagen na kennisgeving van selectie op te bellen naar Fotosessie.com om een afspraak te maken.
-Vervolgens een verzuim factuur van €50,- van Fotosessie ontvangen zonder voorafgaande communicatie. Dit was een soort in elkaar geprutste dreigbrief.

LET OP €50 euro factuur is volgens de voorwaarden 2007 een 'verzuimfactuur'. Artikel 1B

-Omdat wij niet op de hoogte zijn gesteld van selectie, hebben wij zeer logisch niet kunnen voldoen aan de 5 dagen termijn.
Onze mening: Eigen schuld van Fotosessie.com!

-Communicatie gestart, aanmelddatum en voorwaarden opgevraagd (let op dat je de goede versie voorwaarden hebt!! er zijn nu 4 versies 2007 2008 2008 en 2009)
Bezwaar gemaakt, opgebeld, ge-e-maild, gevraagd terug te bellen, aangetekende brief met handtekening retour gestuurd..... geen antwoord, en M. van Diest is ALTIJD 'helaas afwezig'. Alleen te bereiken middels e-mail naar auditie@fotosessie.com

-In de bezwaren meermalen aangegeven niet te zullen betalen MITS fotosessie bewijs kan leveren dat ze inderdaad een Kennisgeving van selectie hebben verstuurd voorzien van datum. Hierbij aangegeven direct bereid te zijn te betalen om onnodig oplopen van incassokosten of rechtsgang te voorkomen.

Resultaat?
-Fotosessie dreigt, natuurlijk ook per email, ons voor de rechter te dagen via Intrum Justitia.
-Fotosessie is bereid de incasso in te trekken indien we alsnog een fotosessie laten maken....
-Nooit bewijs van de gevraagde kennisgeving gekregen (dan hedden we netjes betaald)
-Fotosessie poogt ons bij deze (email januari 2009) 'alsnog' op de hoogte te stellen van selectie terwijl de termijn hiervoor van 12 maanden AL LANG verlopen is.

Ik ben geen jurist maar door simpel begrijpend te lezen ben ik ervan overtuigd in mijn recht te staan niet te betalen, aangezien de oorzaak van de verzuimfactuur niet bij mij ligt maar bij Fotosessie.com wegens ons niet op de hoogte te stellen van selectie.

We wachten nog even de reactie van intrum Justitia af, want deze heeft tot nu toe ook nog geen reactie gegeven op onze bezwaarschriften die we ook naar hun toe gestuurd hebben...

Ik vraag me af welke rechter dit serieus in behandeling wil nemen...

Indien het tot een rechtzaak komt hebben wij al een tegenvordering klaar liggen voor gamaakte kosten voor brieven, postzegels, telefoontjes en verspilde tijd aan bezwaar maken.

Bij deze wil ik iedereen waarschuwen niet met dit bedrijf zaken te doen!

Ik hoop dat mensen hier iets aan hebben

Groeten,
Leebeest

#7:  Auteur: Chantalle BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 18:37
    —
Het ziet ernaar uit dat die 50 euro annuleringskosten tegenwoordig niet meer worden gerekend (voorwaarden 2009).

Wel hebben ze een artikel:

Quote:
Artikel 1c: Geen afnameverplichting en geen boetebeding
Word ik na aanmelding voor de online auditie, of welke andere kortingsaktie van fotosessie.com ook, door fotosessie.com geselecteerd om van een kortingsaanbod gebruik te kunnen maken, dan is dit aanbod geheel vrijblijvend en dan bestaat er voor mij geen enkele verplichting tot de afname van een fotoshoot, noch tot het afsluiten van een koopovereenkomst. Indien ik geen gebruik wens te maken van het kortingsaanbod en geen koopovereenkomst wens af te sluiten, dan ben in dat geval tot niets verplicht.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl