Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zakelijk en persoonlijk conflict
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 17:40    Onderwerp: Zakelijk en persoonlijk conflict Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S,

Hier een enigzins ingewikkeld verhaal, ik hoop dat ik een paar vragen beantwoord kan krijgen.

Nadat ik stage heb gelopen bij een ontwerpbedrijf, bleef ik bevriend met mijn werkgeefster. Ik kreeg via haar een opdracht van haar broer om een website te ontwerpen voor zijn bedrijf. De afspraak was 15 euro p.uur, met maximaal 60 uur ingeplanned. Het maximum bedrag wat ik kon verdienen was dus 900 euro (zwart betaald). De afspraak was: de website ontwerpen en vullen met tekst en beelden.

Inmiddels hoorde ik al maanden niets meer over de opdracht en ik bleef bellen over hoe het nou zat, steeds werd me dan verteld dat ik nog wel teruggebeld zou worden.

Nu blijkt echter dat na de 48 uur die ik voor de ontwerpen erop heb zitten, ze me niet meer nodig hebben voor de opvulling van de site (tekst en afbeeldingen), hoewel dat wel onder de afspraak viel. Ze willen nu niet meer dat ik dat doe en willen ook niet meer die 48 uur betalen, omdat ze vinden dat ik te weinig werk heb gelevert voor dat aantal uren. Mij lijkt dat ze helemaal zo'n afspraak niet mogen verbreken. Dat geldt volgens mij zowel voor het afbreken van de werkzaamheden als het niet willen betalen voor het aantal uren dat ik er sowieso al aan had gewerkt.

Kunnen zij dit maken? Sta ik in mijn recht?

Dan heb ik nog een vraag. Dezelfde vrouw waarover ik het had, heeft haar bedrijf destijds in een anti-kraakpand gehad. Ze is verhuisd en ik ben als student in dat pand getrokken. Nu staan er na bijna een jaar nog allemaal spullen (schilderijen, maquettes) van haar in mijn woning. Is dit nu nog steeds haar bezit, of het mijne?

Aangezien er een behoorlijk conflict tussen haar en mij is ontstaan wil ik namelijk de spullen zo snel mogelijk uit mijn huis hebben, want ik hoef geen contact meer met haar. Dat is overigens wederzijds. Wat kan ik nu het beste met die spullen doen?

Ik hoop dus dat iemand antwoorden heeft op de volgende vragen:
- Kan een werkgever terugkomen op zijn afspraken?
- Kan een werkgever weigeren te betalen als het zwart is?
- Zijn de spullen van haar in mijn huis mijn eigendom ?

Als er meer info nodig is, geef ik dat graag. Alvast hartelijk bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil er nog even bij zeggen dat ik pas net 20 jaar ben. Deze mensen zijn allemaal een stuk ouder en hebben het idee dat ze mij makkelijker kunnen pakken omdat ik nog niet veel ervaring heb met zelfstandige klussen als deze. Ik heb al helemaal geen ervaring met juridische zaken en wil dit natuurlijk het liefst ook vermijden. Wat is het slimste wat ik kan doen zonder er een zaak van te hoeven maken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt je ontwerp wel gebruikt? Niet dat dat nu zo heel belangrijk is, maar om een idee te krijgen.

Tenzij je echt prutswerk zou hebben geleverd, behoren ze je natuurlijk volgens afspraak te betalen. Als ze van een aangetekende brief niet onder de indruk raken, en jij geen rechtszaak wilt aanspannen, zal het echter moeilijk zijn om dit af te dwingen.

Als ik het goed begrijp willen ze je niet meer het tweede deel van de opdracht laten uitvoeren, nl. het vullen van de website met tekst en beelden. Als jij daar ook nog geen uren aan hebt besteedt, zou ik dat voorlopig maar even laten zitten. Afhankelijk van hoe het precies is afgesproken heb je vermoedelijk wel recht op dat deel van de opdracht, maar het lijkt me handiger om die tijd aan meer betrouwbare klanten te besteden.

De spullen zijn haar eigendom. Ik moet even nadenken over hoe je daar op een legale en kosteloze manier vanaf zou kunnen komen, wanneer zij weigert haar spullen op te halen. (Of heb je haar - ooit - toegezegd dat haar spullen mogen blijven staan?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn ontwerp is aangepast door de vrouw in het verhaal, maar wordt wel gebruikt. Tijdens de ontwerpfase heb ik verschillende mailtjes gehad over dat het er allemaal goed uitzag, af en toe met kleine wijzigingen die ik moest doorvoeren.

Ik heb inderdaad de hoop op het tweede deel van de afspraak al laten varen, het gaat mij nu echt om de betaling voor de uren die ik al gemaakt heb. Zij vinden (onterecht) dat ik voor de 48 uur die ik heb besteed, te weinig werk heb gelevert. Echter hoor ik dat nu (na meer dan 5 maanden) pas.

Ik hoop dat die 48 uur betaald worden, tot die tijd wil ik graag een soort van plan hebben voor als het mis gaat.

Zou ik de desbetreffende meneer nog kunnen pakken op het feit dat hij mij zwart laat werken? Ik heb daar uiteraard (ook via de mail) mee ingestemt. Maar las net op internet, dat de boete voor de werkgever is. De werknemer moet alleen de belasting over het salaris terugbetalen. Misschien is dit nog een goed dreigement, om de betaling te laten plaatsvinden. Of is dat niet slim?

Ik hou totaal niet van conflicten en wil absoluut geen oorlog, maar ik laat me ook niet zomaar belazeren.

Jammer dat de spullen nog haar eigendom zijn (er zat een schilderij bij van 1150 euro, die had ik best i.p.v de opdracht willen verkopen hoor ) Wink . Misschien moet ik pas na de betaling een afspraak met haar maken. Zoiets: Vanmiddag om 3 uur staan je spullen in de hal, als ze voor 6 uur niet meegenomen worden, gaan ze naar het grofvuil. Of zit ik dan heel fout?

Ik heb inderdaad ooit toegezegd dat tijdens haar verhuizing haar spullen wel even hier mochten blijven. Nu deze vriendschappelijke relatie ten einde is, heb ik daar natuurlijk geen trek meer in. Ik wil niet dat ik over een paar maanden haar aan de lijn heb en ze haar spullen terug wil. Ik wil nu gewoon alle contacten verbreken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sofie van Wijk schreef:
Jammer dat de spullen nog haar eigendom zijn (er zat een schilderij bij van 1150 euro, die had ik best i.p.v de opdracht willen verkopen hoor ) Wink . Misschien moet ik pas na de betaling een afspraak met haar maken. Zoiets: Vanmiddag om 3 uur staan je spullen in de hal, als ze voor 6 uur niet meegenomen worden, gaan ze naar het grofvuil. Of zit ik dan heel fout?

Tja, de hele situatie is natuurlijk al fout.
Maar als ik het goed begrijp speelt de opdracht tussen jou en haar broer, dus staat zij daar verder buiten. (edit: ik zie nu dat ik het verkeerd las; ik dacht dat je haar spullen als drukmiddel wilde gebruiken.)

Quote:
Ik heb inderdaad ooit toegezegd dat tijdens haar verhuizing haar spullen wel even hier mochten blijven. Nu deze vriendschappelijke relatie ten einde is, heb ik daar natuurlijk geen trek meer in. Ik wil niet dat ik over een paar maanden haar aan de lijn heb en ze haar spullen terug wil. Ik wil nu gewoon alle contacten verbreken.

Het lijkt me dat je kunt verlangen dat ze haar spullen verwijdert. Je kunt haar een (redelijke) termijn stellen waarbinnen ze de spullen moet ophalen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Tja, de hele situatie is natuurlijk al fout.
Maar als ik het goed begrijp speelt de opdracht tussen jou en haar broer, dus staat zij daar verder buiten[


Ja dat klopt. Zij zegt dat ik die opdracht via haar heb en zij er dus niet buiten staat. Dat lijkt me erg raar... In ieder geval bemoeit ze zich er wel heel erg mee en belt me ook steeds op om me uit te schelden (vrouw van 31). Ik werk voor het bedrijf van die broer en hij betaald mij ook.

Die broer belt me maar niet terug en ik spreek steeds zijn voicemail in. Geen reactie.

Ik ga nu een factuur sturen met de gemaakte uren erin. Jammer dat het zwart werk betreft, want zo sta ik waarschijnlijk minder sterk.

Maar is het een goed idee om een beetje te gaan dreigen met de belastingdienst, mocht hij het over een aantal weken nog niet betaald hebben? Of haalt dat niets uit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als die vriendin zelf vindt dat zij wel deel uitmaakt van het hele verhaal zou je je wellicht kunnen beroepen op retentierecht en alsnog dat schilderij verkopen. Twisted Evil
Juridisch wel niet helemaal juist (want het is zoals bona fides hierboven al schreef), maar als men dan toch volhoudt kun je er maar ook net zo goed gebruik van maken en er in ieder geval mee dreigen.
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sofie van Wijk schreef:
Ja dat klopt. Zij zegt dat ik die opdracht via haar heb en zij er dus niet buiten staat. Dat lijkt me erg raar...

Lijkt me ook raar, al ligt het er een beetje aan hoe alles precies is afgesproken.

In ieder geval lijkt mij dat tussen de ontwerpopdracht en het bewaren van haar spullen geen samenhang bestaat in de zin van art 6:52 BW. Dat betekent dat je bijv. niet zou mogen weigeren de spullen terug te geven zolang voor de opdracht niet is betaald.

Quote:
Maar is het een goed idee om een beetje te gaan dreigen met de belastingdienst, mocht hij het over een aantal weken nog niet betaald hebben? Of haalt dat niets uit?

Het is een idee. Of het iets zal helpen kan ik niet inschatten.

Ik zou eerst maar een factuur opstellen en naar de broer sturen. Geef hem 14 dagen om te betalen, of zo (als dit de eerste factuur is).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, heel erg bedankt, nu weet ik tenminste een beetje waar ik sta. Ik heb al uitgedoktert dat ik eventueel gratis juridische hulpverlenning kan krijgen omdat ik dus een student met nog te weinig inkomen ben.

Mocht het zover komen (ik hoop het niet), dan horen jullie het nog wel!

Ik ga het natuurlijk zo netjes mogelijk proberen te regelen en beide niet de oorlog verklaren. Ook goed ervoor zorgen dat ik niet zakelijk en persoonlijk door elkaar laat lopen...

Bedankt alletwee!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Als die vriendin zelf vindt dat zij wel deel uitmaakt van het hele verhaal zou je je wellicht kunnen beroepen op retentierecht en alsnog dat schilderij verkopen. Twisted Evil
Juridisch wel niet helemaal juist (want het is zoals bona fides hierboven al schreef), maar als men dan toch volhoudt kun je er maar ook net zo goed gebruik van maken en er in ieder geval mee dreigen.

Ook wanneer de vriendin/zus er wel deel van uitmaakt, is een beroep op het retentierecht volgens mij niet mogelijk wegens gebrek aan samenhang. Maar inderdaad, die vriendin zou mij waarschijnlijk vertellen dat ik er niets van snap. Dus waarom ook niet Smile
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha, ik vind het erg goed gevonden, maar ga het toch wat netter afhandelen denk ik Wink

Ik weet in ieder geval nu waar ik moet zijn als er weer zoiets gebeurd Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier ben ik weer.

Ik heb met een vriend (student Rechten) gesproken en die zegt dat ik strafrechtelijk vervolgd kan worden als ik deze man aangeef bij de belastingdienst als zwartbetalende werkgever. Dit omdat ik van het zwartwerken afwist en ik dus inkomsten (die ik nog steeds niet binnen heb) voor de belastingdienst heb verzwegen.

De man in kwestie laat niets meer van zich horen en als ik bel of mail krijg ik voicemail en geen antwoord. Ik vraag me echt af wat ik hier nu nog aan kan doen, want ik wil echt niet dat ik al die uren dus voor niets heb zitten werken.

Mijn ontwerp staat echter al zonder te betalen of toestemming van mij online. Het is mijn ontwerp, alleen zijn sommige kleuren iets aangepast.

Heeft iemand nog enig idee of advies?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sofie van Wijk schreef:
Mijn ontwerp staat echter al zonder te betalen of toestemming van mij online. Het is mijn ontwerp, alleen zijn sommige kleuren iets aangepast.

Heeft iemand nog enig idee of advies?

Je kunt de provider sommeren de site offline te halen wegens inbreuk op het auteursrecht. Haalt deze de site dan niet weg, dan is hij mede-aansprakelijk wanneer blijkt dat er inderdaad zonder licentie is gepubliceerd.

Het is nogal een escalatie, dat wel.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het om werk gaat dat in 2007 is verricht, kun je de inkomsten pas in 2008 verzwijgen. Zolang je het salaris niet uitbetaald hebt gekregen, zie ik ook niet zo'n noodzaak om aangifte te doen. Dus strafrechtelijke vervolging lijkt me op dit moment redelijk uitgesloten.

De werkgever die zwart uitbetaalt is volgens mij wel direct strafbaar bezig, omdat hij loonbelasting af te dragen.

Ik denk echter dat het hier nog maar de vraag is of er wel sprake is van een zwartbetalende werkgever (als hij wel zou betalen)!! Het lijkt mij niet om een dienstverband te gaan, maar om een overeenkomst van opdracht. De opdrachtgever is dan geen loonbelasting verschuldigd, en jij zou de inkomsten (in 2008 bij de aangifte over 2007) moeten opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Waar je als opdrachtnemer bij betaling misschien wel direct mee te maken krijgt is de verplichting om BTW af te dragen. Ik weet daar het fijne niet van, misschien iemand anders hier wel. De opdrachtgever is, denk ik, legaal bezig.

Bij een volgende klus is het misschien verstandig om gewoon een commercieel tarief, dus aanzienlijk hoger dan 15 euro/uur, in rekening te brengen. Als jij kwaliteit levert kan dat geen probleem zijn. Waarschijnlijk levert je dat meer betrouwbare klanten op, en wordt het ook eerder de moeite waard om tegen wanbetalers juridische stappen te ondernemen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sofie van Wijk



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij een volgende klus is het misschien verstandig om gewoon een commercieel tarief, dus aanzienlijk hoger dan 15 euro/uur, in rekening te brengen. Als jij kwaliteit levert kan dat geen probleem zijn. Waarschijnlijk levert je dat meer betrouwbare klanten op, en wordt het ook eerder de moeite waard om tegen wanbetalers juridische stappen te ondernemen.


Ja, ik weet het, ik was destijds nog niet afgestudeerd en het was een soort "vriendenklus" en voor mijn doen natuurlijk lekker bijverdienen...


Is er dan echt niets concreets wat ik kan doen (het liefst natuurlijk zonder advocaten e.d)?

Ik zit nu in de fase waar ik ze misschien een beetje bang kan maken met wat enge verhalen over de belastingdienst, wetten e.d, waardoor ze onder druk staan om te betalen. Is het slim om ze te wijzen op bepaalde dingen waarin ze fout zijn? Zoja, welke?

Ik ben echt een behoorlijke leek in dit soort dingen, maar heb er wel van geleerd dat ik alles wit ga doen en de dingen goed regel met contracten e.d. Ik hoop dat iemand nog een handige tip heeft om de wanbetaler een beetje te laten zweten...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds