Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 10:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Box 3 en economische waarde verhuurde woning
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 9:05    Onderwerp: Box 3 en economische waarde verhuurde woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag, ik heb de volgende vraag. Ik woon in het buitenland, maar heb nog wel een flatje in Nederland, die ik verhuur. De woning moest dus van box 1 naar box 3. Ik had de WOZ waarde ingevuld, maar de belastinginspecteur wil dat niet, zegt dat hij gaat corrigeren naar een economische waarde, die hij heeft vastgesteld aan de hand van verkopen van dezelfde soort flats.

Ik vraag mij echter af, of dat wel juist is. Want, die economische waarde die hij pakt, is die van flats die zijn verkocht in leegstaat, zonder huurder erin. Het lijkt mij, dat als je kijkt naar de pure economische waarde op een bepaald moment, terwijl de flat verhuurt is, die waarde toch lager is. Als ik het zojuist goed heb gelezen op dit forum, is dat wel het geval bij successierechten, waar mensen belasting betalen over de waarde van een woning in bewoonde staat.

Dus, mijn vraag is, is dat ook het geval met een woning in verhuurde staat, voor box 3? Ik heb me echt suf gezocht met Google, maar ik kon alleen maar jurisprudentie vinden voor woningen in bewoonde staat voor successierecht of van overheveling van zakelijk naar privé.

Alvast bedankt voor de medewerking!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens art 5.20 lid 1 Wet IB 2001 wordt de WOZ-waarde genomen wanneer de woning de belastingplichtige in belangrijke mate ter beschikking staat. Vermoedelijk geldt dat voor deze woning niet, zodat art 5.19 lid 1 Wet IB 2001 bepaalt dat de woning in aanmerking wordt genomen voor de waarde in het economische verkeer. Uit dit besluit van de staatssecretaris maak ik op dat gekeken wordt naar de economische waarde in verhuurde staat (het staat er wel wat cryptisch omschreven). Vraag is wel of bij een commerciële huurprijs de economische waarde van de woning wel lager is dan een leegstaande woning.

Op zich zou ik het overigens goed in box 3 vinden passen als standaard de waarde in leegstand zou worden genomen. Door het berekenen van een fictief rendement wordt in box 3 juist geabstraheerd van het gebruik van de woning. Dan zou de grondslag van dat fictieve rendement in mijn ogen ook niet moeten afhangen van het gebruik dat van de woning wordt gemaakt. Maar zo subtiel is de wetgever kennelijk niet.

Je hebt volgens mij dus gelijk, maar of het waarderen naar verhuurde staat noodzakelijk in je voordeel is, zal m.i. afhangen van de hoogte van de huurprijs.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoogte van de huur is zeker niet hoog.

Laatst aangepast door Marceline op za 28 apr 2007 15:07, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn weten wordt de waarde van een verhuurde woning op de markt inderdaad fors lager gesteld dan wanneer de woning leeg ter verkoop wordt aangeboden. Ik meen dat dat standaard rond 60% ligt.

Je zou kunnen overwegen je bezwaar te onderbouwen met een taxatierapport.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je hebt volgens mij dus gelijk, maar of het waarderen naar verhuurde staat noodzakelijk in je voordeel is, zal m.i. afhangen van de hoogte van de huurprijs.

Ik vraag me nu eigenlijk af of het wel klopt dat de "toekomstige" huuropbrengst moet worden meegenomen bij de waardering van de woning.

In het besluit staat wel dat bedrijfsruimte in verhuurde staat meer waard kan zijn dan in onverhuurde staat, maar dat is denk ik iets specifieks voor bedrijfsruimte. Bedrijfsruimte wordt geregeld juist met verlies verhuurd om leegstand te voorkomen.

Maar is de "waarde" van zo'n huurcontract zelf iets dat in box 3 terechtkomt? Ik denk nu van niet.

Dat betekent dat de standaardafwaardering tot 60% van de leegwaarde mij niet onredelijk lijkt, ook al zegt de staatssecretaris in het besluit dat een "algemene afwaardering voor verhuurde woningen van de leegwaarde in het economisch verkeer" niet mogelijk is. Hij geeft er niets voor in de plaats...

tikSimone schreef:
Je zou kunnen overwegen je bezwaar te onderbouwen met een taxatierapport.

Inderdaad een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is 60% nemen van de door de fiscus berekende waarde (als de fiscus het gemiddelde heeft genomen van de verkoopwaarde van dezelfde soort flats zonder een correctie toe te passen). De fiscus kan moeilijk volhouden dat de woning in verhuurde staat dezelfde economische waarde heeft als bij leegstand. (En de huuropbrengst moet volledig buiten beschouwing worden gelaten denk ik dus nu...)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 15:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even op Kluwer Plaza gekeken naar het artikelsgewijze commentaar op de Wet IB 2001. Ik denk toch dat ook de hoogte van de huur een rol zal spelen bij de beoordeling van de last waarmee de huurovereenkomst op de economische waarde van het huis drukt.

Ik heb ook in de gaten dat ik niet moet proberen te zoeken naar een diepere gedachte achter het fictieve rendement van box 3 en dat te koppelen aan een meest logische manier om bezittingen te waarderen, want diepere gedachten zitten helemaal niet achter de belastingwetgeving, ben ik bang.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De economische verkoopwaarde van verhuurd O/G wordt normaal gesproken bepaald tussen de 8x en 11x de jaarhuur.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar is daar enige jurisprudentie over?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
De economische verkoopwaarde van verhuurd O/G wordt normaal gesproken bepaald tussen de 8x en 11x de jaarhuur.

Gedlt dat niet alleen voor bedrijfspanden?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 28 apr 2007 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er bestaat geen algemeen geldende vaste verhouding tussen huuropbrengst en waarde in het economische verkeer van verhuurde onroerende zaken.
HR 3 april 1985, nr. 22 721, BNB 1986/73.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 11:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft iemand van jullie een kluwer belastingboek bij de hand? Ik kan hier niet aan komen op een korte termijn. Ik heb gehoord, dat het daar ook in zou moeten staan. Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FFP-er Aby



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: do 03 mei 2007 21:55    Onderwerp: Artikel 5.20 WET IB 2001 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals al eerder vernoemd is art 5.20 van toepassing.....
Je mag dan de woning waarderen volgens de woz normen als deze in belangrijke mate tot je eigen beschikking staat(lees 30 % of meer dus minder dan 70 % per jaar verhuurd!)
Anders moet je gewoon Waarde economisch verkeer opgeven..............
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FFP-er Aby



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: do 03 mei 2007 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

in onverhuurde staat uiteraard!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2007 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies! Ik heb al een makelaar gecontacteerd, die zegt dat die flat met huurder erin, onverkoopbaar is, omdat het een starterswoning is, en men er zelf in wil wonen. Het is geen beleggingsobject.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FFP-er Aby



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2007 7:48    Onderwerp: Onbelangrijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee!
Marceline dat klopt niet...jij bekijkt het nu economisch dat is iets anders
wat er fiscaal gebeurd(belastingdienst)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds