Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 16:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

"Digitale huiszoeking"
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Hoe voelt dat? (in NL zijn digitale huiszoekingen toegestaan)
Reden temeer voor mij om integer te internetten
12%
 12%  [ 1 ]
Acceptabel gezien de potentiële gevaren van het internet
0%
 0%  [ 0 ]
Ik had niet anders verwacht in Nederland
12%
 12%  [ 1 ]
Verwerpelijk omdat je er niets van merkt
12%
 12%  [ 1 ]
Verwerpelijk omdat men geen verantwoording hoeft af te leggen
25%
 25%  [ 2 ]
Ontoelaatbaar, moet onmiddellijk worden afgeschaft
12%
 12%  [ 1 ]
Prima methode, heb alle vertrouwen in de uitvoerders
25%
 25%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 8

Auteur Bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:50    Onderwerp: "Digitale huiszoeking" Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter informatie even een paar kennelijke (nieuws)feiten hier op een rij.
De "poll" had nog wel 10 andere vragen kunnen omvatten, maar is bedoeld om wat meningen hier in beeld te brengen:


Er bestaat vooralsnog een wezenlijk verschil tussen Nederland en ons buurland Duitsland qua bevoegdheden om "digitale huiszoeking" te verrichten.

"Internethuiszoeking " verboden - Nieuwsnieuws.nl 5 febr. 2007
Quote:
De Duitse politie of inlichtingendiensten mogen niet heimelijk via het internet computers doorzoeken, omdat daar het wettelijk kader voor ontbreekt. Dit heeft het Duitse Federaal Gerechtshof (BGH) in Karlsruhe maandag bepaald.

Het BGH, op het Federale Constitutionele Hof na het hoogste in het land, oordeelde dat de politie niet gerechtigd is in het geheim 'internethuiszoekingen' te doen. Ze mag dus niet een programma op een computer loslaten zonder dat de gebruiker daar iets van weet.

Terroristen
Deze werkwijze is volgens rechercheurs onder meer handig bij het opsporen van terroristen of terroristische bendes.

Het BGH wees de vergelijking met een huiszoeking van de hand, omdat die openlijk gebeurt en het 'doelwit' ervan op de hoogte is.

Ook de vergelijking met het afluisteren van telefoons, dat wel 'stiekem' gebeurt, gaat volgens de BGH-rechters niet op omdat het doelwit dan zelf informatie naar buiten brengt.

Minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schäuble (CDU) wil nu snel werk maken van een nieuwe wet waardoor de 'internethuiszoeking' wel een wettelijke basis krijgt.


Duitse rechter verbiedt geheime pc-"huiszoeking" - Tweakers.net 6 febr. 2007

Hackverbod voor politie in Duitsland - Algemeen Dagblad 10 febr. 2007
Quote:
In Duitsland is een politieke discussie ontstaan, nadat de hoogste Duitse rechtbank besliste dat de politie niet stiekem in computers van verdachten mag rondneuzen.

Politici in Duitsland leggen zich niet neer bij het besluit van de hoogste Duitse rechtbank, dat de politie niet stiekem via internet in computers van verdachten mag rondkijken. Minister Schäuble (CDU) van Binnenlandse Zaken wil een wetwijziging, zijn collega Zypries (SPD) van Justitie ziet echter grondwettelijke bezwaren.

Vooral bij voorkoming van terroristische aanslagen zou het volgens de politie belangrijk zijn om van afstand informatie op computers te kunnen bekijken. Geheime diensten overal ter wereld zetten al jaren zogeheten ‘trojans’ in, die via een e-mailtje of een website worden binnengesluisd op de computer van een verdachte. Daarmee kunnen zij precies zien welke informatie zich op de harde schijf bevindt.

Politiek en politievakbonden eisen dat ‘staats-trojans’ wel mogen. ,,De moderne techniek heeft een eldorado voor misdadigers gecreëerd. Hier is een veiligheidslek ten laste van de burgers ontstaan,’’ zegt de Beierse minister-president Stoiber (CSU). Coalitiepartner SPD vreest echter dat de privacy van burgers in het geding komt. Ook Peter Schaar, hoofd van de Duitse privacywaakhond BFDI, is kritisch. ,,Politici stellen eisen zonder dat ze nadenken over de consequenties. Je kunt nooit garanderen dat er geen buitenlandse servers worden onderzocht. Informatie die door de politie via het internet wordt binnengehaald, kan ook gemakkelijker toegankelijk worden voor buitenlandse politiediensten of hackers.’’ In Nederland zijn digitale huiszoekingen wél toegestaan.

Door ARJAN PAANS AXEL VELDHUIJZEN


En, hoe voelt dat? De wetenschap dat je als Nederlandse internetter zomaar gehackt kunt worden in het kader van wat voor justitieel onderzoek dan ook?
_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In Nederland zijn digitale huiszoekingen wél toegestaan.

Ik vraag me af wat hiervan waar is.

Het antwoord lijkt me: er is een wettelijke basis voor, toestemming van de rc is vereist. Vermoedelijk mist in Duitsland zo'n wettelijke basis nog en behandelde de Duitse justitie deze methode, volgens de rechter ten onrechte, als het afluisteren van telecommunicatie-apparatuur.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op zo 25 feb 2007 19:03, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ook!

PS, wil je nog even pollen misschien s.v.p.?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
PS, wil je nog even pollen misschien s.v.p.?

Nee, te suggestief.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

?? Suggestief. Nee nog erger: te suggestief?

Misschien niet academisch genoeg?

M.i. poogt zo'n poll erin te voorzien dat er een scala aan opinies kan bestaan. Ik heb getracht er een paar van links tot rechts te verwoorden: voor, resp. tegen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ik maar duidelijkheid scheppen, want deze thread dreigt de verkeerde kant op te gaan.
De zaak voor het BGH handelde om de vraag of opsporingsambtenaren de beveiligign van computers mochten doorbreken zonder kennis c.q. medewerking van de verdachten. Het BGH oordeelde dan ook dat dit niet toegelaten was.
Overigens is het hacken van computers door opsporingsambtenaren verboden in Nederland, net als in Duitsland.
De ophef in Duitsland ontstond juist omdat het het eerste land in de EU was waar het mogelijk wel toegestaan zou zijn om een verdachte's computer te hacken.

In dit geval, Hacken = zonder kennis of medewerking van een verdachte zijn/haar computer's beveiliging doorbreken.

NB Hacken is niet toegestaan, in het geval van een computer doorzoeking moet er altijd verantwoording worden afgelegd.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
Misschien niet academisch genoeg?

De gegevens zijn veel te summier om te kunnen antwoorden "hoe dat voelt", zeker niet op basis van 1 zinnetje dat zegt dat iets in Nederland wel mag. Een waardeoordeel zal ik dan ook zeker niet proberen te geven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar klopt de implicatie die de vraag maakt niet. In Nederland is digitale huiszoeking alleen toegestaan als dwangmiddel, dus wel met verantwoording afleggen etc. Zo'n dwangmiddel bestond schijnbaar in Duitsland niet. E.e.a. betekent dus niet dat het in Nederland zonder meer mag. In dat geval kan ik helaas ook niet pollen....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik mis nog de optie "Ze doen maar, ik surf toch via niet-afluisterbare netwerken".

Wink

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verantwoording afleggen?

Ah juist ja: op een ochtend staat er een delegatie van de lokale politie of van justitie keurig met een bosje bloemen bij je op de stoep. En ze komen het even goedmaken, want bij nader inzien inderdaad ach ja - er was toch eigenlijk niets met je aan de hand.


Nou, vergeet het maar...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik mis nog de optie "Ze doen maar, ik surf toch via niet-afluisterbare netwerken".

Hmm komt me bekend voor... Laughing
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Ik mis nog de optie "Ze doen maar, ik surf toch via niet-afluisterbare netwerken".

Wink

Arnoud


Een betere optie is "ze doen maar, ik bewaar toch alles versleuteld op mijn hd".
De crux is dat het gaat om het doorzoeken van de PC, niet het aftappen van het verkeer....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[offtopic]PGP Oladiejee1[/offtopic]

1 Eigenlijk Truecrypt, maar daarmee rijmen is vrij lastig.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lexine schreef:
Een betere optie is "ze doen maar, ik bewaar toch alles versleuteld op mijn hd".
De crux is dat het gaat om het doorzoeken van de PC, niet het aftappen van het verkeer....

Ach, natuurlijk. Het monitoren van verkeer zou m.i. wel mogen. Bovendien is het relatief makkelijk om daar een bevel voor te krijgen. Nederland tapt tenslotte het meest van alle landen ter wereld, in absolute aantallen.

"Ze doen maar, ik heb een goede firewall en bovendien gebruik ik Linux waar de gemiddelde forensisch agent toch geen verstand van heeft."

Als ik nu zo'n bijdehante agent ontdek op mijn netwerk en ik doe aangifte, heeft dat dan kans van slagen?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2007 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Als ik nu zo'n bijdehante agent ontdek op mijn netwerk en ik doe aangifte, heeft dat dan kans van slagen?

Ik ben er vrij zeker van dat als je op basis van je logs kunt aantonen dat een opsporingsambtenaar heeft geprobeerd jouw systeem binnen te komen om eens (pre-emptief) rond te snuffelen dat deze dan heel wat problemen heeft.
En als blijkt dat de OvJ dit betiteld als "normaal" en seponeerd, of nog erger als de dienstdoende opsporingsambtenaar weigert proces verbaal op te maken, denk ik dat dit nog een leuke (politieke) rel op kan leveren.
[offtopic]Op naar Balkenende V?! Shocked[/offtopic]
Het lijkt me echter niet dat opsporingsambtenaren dergelijke laakbaar gedrag zouden vertonen ( Blond ik weet het).
En als er al een digitale doorzoeking plaatsvindt zal dit altijd met volmacht van de RC (of toestemming van de Minister in het geval van de AIVD) plaatsvinden.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds